Zomerrapport: Team voor team: Ferrari

Het is zomerpauze. Twaalf races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams genieten van de vakantie en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden. Ferrari moest in 2016 het gat met Mercedes volledig gesloten hebben, maar …
a:1:{s:9:”file_name”;s:52:”13765867_1351771014852519_293047226370579827_o-3.jpg”;}
Ferrari
– Aantal punten: 242 (derde in constructeurs kampioenschap)
– Kimi Räikkönen: 122 (4de in WK)
– Sebastian Vettel: 120 (5de in WK)

Na een succesvol 2015 met drie overwinningen moest het in 2016 voor Ferrari alleen maar beter gaan, want het team onder leiding van Sergio Marchionne en Maurizio Arrivabene sprak over een overgangsjaar in 2015. De start van het seizoen begon ook goed voor het Italiaanse team. Bij de start van de GP van Australië nam Sebastian Vettel de leiding, maar wist deze niet vast te houden. Een verkeerde strategie zorgde ervoor dat Sebastian Vettel pas derde werd, terwijl hij de overwinning verdiende. Een race later, alweer pech voor Ferrari. Vettel kan de race niet starten na betrouwbaarheidsproblemen. Kimi Räikkönen toont zich een goede tweede rijder en rijdt naar de tweede plaats in Bahrein. Zo gaat het steeds verder voor Ferrari: podiums afgewisseld door opgaves.

Tot aan de Grote Prijs van Oostenrijk zag het er nog goed uit voor Ferrari. Ze zijn niet in staat om het Mercedes moeilijk te maken, maar weten zich wel op het podium te hijsen. Daarna gaat het alleen maar bergaf voor Ferrari. Red Bull weet zich tussen Mercedes en Ferrari te wringen en gaat naar plaats twee in het kampioenschap. Ferrari is niet langer het tweede beste team van de paddock in Groot-Brittannië, Hongarije en Duitsland.

Met beide een tweede plaats als beste resultaat gaat het in 2016 meer gelijk op tussen Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen. Ook in de WK-punten zien we dat terug. Kimi Räikkönen staat in ieder geval zijn mannetje tegenover Sebastian Vettel. Daardoor besloot Ferrari om de Fin nog een jaar langer bij hen te houden. Aan het rijdersduo zal de slechte vorm van Ferrari zeker niet liggen. Naar eigen zeggen weten ze wat de problemen zijn.

Na het vertrek van James Allison wordt het opnieuw reorganiseren voor Arrivabene. De Italiaan liet verstaan zijn tijd te nemen om het team opnieuw op de rails te krijgen tijdens de zomerpauze. Het valt dus nog af te wachten wat we mogen verwachten van Ferrari na de zomerpauze. De laatste races zagen we steeds mooie gevechten met Red Bull en hopelijk zien we deze gevechten nog meer voor de rest van het seizoen.