Het is zomerpauze. Twaalf races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams genieten van de vakantie en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden. Vandaag de laatste in de reeks: Mercedes.
Mercedes
– Aantal punten: 415 (eerste in constructeurs kampioenschap)
– Lewis Hamilton: 217 (1ste in WK)
– Nico Rosberg: 198 (2de in WK)
Wat iedereen verwachtte, werd opnieuw werkelijkheid. Na de Formule 1 te hebben gedomineerd in 2014 en 2015, is Mercedes in het seizoen 2016 veruit de beste. Het won elf van de reeds twaalf afgewerkte races. De enige race waar ze niet wonnen (Spanje), reden beide rijders elkaar aan in de eerste ronde. Met deze reeks doet het even goed als McLaren in 1988 en Ferrari in 2004. Er mag wel niet geconcludeerd worden dat Mercedes enkel verliest wanneer de rijders in de fout gaan. In het begin van het seizoen had Mercedes heel wat problemen met de betrouwbaarheid. Vooral de wagen van wereldkampioen Lewis Hamilton kreeg het hard te verduren. Met de problemen van het begin van het seizoen is het een certitude dat Lewis Hamilton plaatsen achteruit moet op de grid wanneer hij een nieuwe krachtbron laat plaatsen.
Nico Rosberg, die eind 2015 drie races na elkaar won, zette die reeks gewoon verder in 2016. Hij won de eerste vier races van het seizoen en sloeg meteen een groot gat met Lewis Hamilton. Snel werd duidelijk dat het nu of nooit was voor Nico Rosberg. Uit het verleden was duidelijk dat Nico Rosberg de grootste kanshebber was voor de titel. Wie in het verleden de eerste vier races won, werd daarna ook wereldkampioen.
Net zoals je gisteren kon lezen bij Red Bull, was de GP van Spanje een kantelmoment voor Mercedes. In de eerste ronde van de GP van Spanje reden Lewis Hamilton en Nico Rosberg elkaar van de baan. Tijdens een inhaalmanoeuvre kwam Hamilton op het gras terecht en raakte Rosberg toen hij zijn bolide niet meer onder controle had. Einde race voor beide Mercedes-rijders na amper vier bochten. Beide rijders gingen snel naar hun team. Er was immers genoeg om over te praten.
In een nat Monaco zagen we dan weer een zwak moment van Nico Rosberg. Mercedes voerde een teamorder in wanneer Hamilton veel sneller was dan Rosberg. Rosberg moest Hamilton voorbij laten gaan en dat werd ook beloond. Lewis Hamilton won de race. Inclusief de GP van Monaco won Lewis Hamilton zes uit zeven laatste races. Enkel tijdens de GP van Europa won Nico Rosberg, nadat Lewis Hamilton problemen had met zijn wagen. Hij moest het probleem zelf oplossen, maar dat duurde langer dan gehoopt.
Tijdens de race voor de zomerpauze, in zijn thuisland Duitsland, kreeg Rosberg opnieuw een tik te verwerken. De Duitser vertrok vanop pole, maar werd pas vierde terwijl Hamilton won. Lewis Hamilton heeft dus de beste papieren om opnieuw wereldkampioen te worden. Maar met negentien punten achterstand is Nico Rosberg nog niet uitgeteld. Hij liet eerder al zien sterk terug te kunnen komen na een mindere periode. Het wordt dus spannend tijdens de eerste race na de zomerpauze in België. Hopelijk zien we niet opnieuw dergelijke toestanden zoals in 2014, toen de twee rijders elkaar nog eens aanreden.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}