Zorgt pitlane-incident met Esteban Ocon voor belangrijke wijzing tijdens GP van België?

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Tijdens het slot van de GP van Azerbeidjzan kwam het tot een opmerkelijk pitlane-incident met Esteban Ocon in de hoofdrol. Het incident heeft volgens onze bronnen ook mogelijke gevolgen voor de GP van België.

Esteban Ocon kwam tijdens het ingaan van de allerlaatste ronde nog binnen voor een pitstop, iets dat bijzonder weinig voorvalt maar wel heeft geleid tot een erg gevaarlijke situatie. Er stonden immers heel wat fotografen en FIA-personeel in de zogenaamde ‘fast lane’ van de pitlane. Pas op het allerlaatste moment konden verschillende personen wegspringen en dat alleen ook omdat Ocon aandachtig genoeg was om te remmen.

De stewards begonnen een onderzoek naar het incident en riepen de FIA-verantwoordelijken op het matje. Uiteindelijk reageerde de FIA door maatregelen aan te kondigen die en herhaling van dergelijk incident in de toekomst moeten vermijden. Die maatregelen kunnen volgens bronnen van F1journaal.be ook een belangrijke wijziging teweeg brengen voor de GP van België.

De GP van België vormt immers een uitzondering op de F1-kalender waarbij de rijders na het overschrijden van de finishlijn ter hoogte van de La Source na de eerste bocht in de omgekeerde richting de pitlane inrijden en geen ereronde rijden. Dit doen ze omdat het circuit van Spa-Francorchamps meer dan 7 kilometer lang is en een ereronde te lang zou duren.

F1-fans, en dan vooral de toeschouwers op het circuit, doen al jarenlang hun beklag over het feit dat ze al het minste aantal ronden van al de races op de kalender te zien krijgen en dan ook nog eens geen ereronde krijgen. Het incident met Esteban Ocon in Baku kan er nu echter voor zorgen dat dit in de toekomst toch het geval zal zijn.

Theoretisch is het immers mogelijk dat F1-piloten na het overschrijden van start-finish de pitlane in de omgekeerde richting inrijden terwijl er alsnog een rijder vlak voor het ingaan van zijn laatste ronde de pitlane inrijdt voor zijn verplichte pitstop. Dit zou uiteraard tot een zeer gevaarlijke situatie leiden.

Studiewerk voor de FIA en mogelijk in de toekomst dus toch een ereronde na de GP van België …