Yuki Tsunoda maakte tijdens de kwalificatie op het circuit van Imola een bijzonder zware crash die zijn Red Bull F1-bolide ernstig beschadigde. Die zware crash zal gevolgen hebben voor Red Bull Racing, dat beseft ook Helmut Marko.
Red Bull introduceerde op het circuit van Imola heel wat updates op haar wagen. Bij de wagen van Yuki Tsunoda raakte heel wat onderdelen, en dus ook heel wat van de updates, zwaar beschadigd. Heel wat onderdelen, zelfs de overlevingscel, moesten vervangen worden. Gelukkig had Red Bull heel wat reserveonderdelen bij, ook van de nieuwe updates.
Problematisch voor Red Bull Racing is echter dat de teams uiteraard binnen een budgetplafond moeten werken. Dat vormt al tijdens een normaal F1-seizoen een uitdaging want er moet tegelijkertijd geld uitgegeven worden aan de huidige wagen maar ook aan de ontwikkeling van de wagen voor het volgende seizoen. Vooral voor het cruciale F1-seizoen 2026, waarin er met een geheel nieuwe generatie F1-bolides zal gereden worden, is dat een extra grote uitdaging want er moet dan extra geld geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van de wagen voor volgend jaar.
Een F1-team houdt bij het opstellen van haar budget, en dus ook de kosten die gemaakt kunnen worden voor de ontwikkeling van zowel de huidige als de toekomstige wagen, rekening met tegenvallers zoals bijvoorbeeld extra schade door crashes of motorproblemen. De schade aan de wagen van Tsunoda in Imola liep echter bijzonder hoog op en dat zal dus ook een impact hebben op de toekomstige uitgaven die Red Bull kan doen.
Ook Red Bull-adviseur Helmut Marko beseft dat en hij liet na afloop van de race verstaan dat er grote gevolgen zullen zijn: “Dit is een ongelooflijke tegenslag voor ons want er zijn nu drie races op rij die we afwerken, inclusief Monaco. Het circuit daar is niet echt vergevingsgezind wanneer je een fout maakt. De situatie met de reserveonderdelen is daarom echt kritiek geworden.”
Het wordt volgens Helmut Marko dan ook niet alleen vanuit een budgetair standpunt maar ook puur op het vlak van de beschikbaarheid van reserveonderdelen belangrijk voor Red Bull om crashes te vermijden. In het slechtste geval zal er immers anders naar een oudere specificatie van onderdelen teruggegrepen moeten worden. Bovendien betekenen bijkomend crashes ook bijkomende uitgaven en dat is uiteraard ook niet goed want dan kan er minder geld in de ontwikkeling van de wagen voor zowel dit als volgend seizoen gestoken worden.