1000 kilometer van Spa : wie verslaat de leeuw?

55 wagens zoals we er niet iedere dag zien, een exotische mix van GTÂ’s en prototypes, een pure racesound, ex-F1-rijders, Belgische endurancetoppers en een open strijd in alle klassen; dit zijn maar enkele redenen waarom Le Mans een mythe blijft.
De Le Mans Series is reeds aan haar vierde seizoen toe, met dit seizoen 6 wedstrijden, en op 17,18 en 19 augustus doet de LMS Spa aan, ook voor de vierde maal. En kruis deze afspraak met rood in uw agenda aan, want voor het eerst zakken de beide Peugeot 908 Hdi FAP, recent nog knap tweede in de 24 uur van Le Mans, naar Spa af. Twee indrukwekkende gesloten prototypes die bovendien op … diesel racen en hoe!
De Leeuw uit Sochaux werd in juni sterk tweede achter de enige overgebleven Audi R10 Tdi en de prototypes van het Franse merk zijn tot dusver bovendien ongeslagen in de LMS: ze wonnen meteen in Monza bij hun première, deden dit kunststukje nog eens over in Valencia en op de Nürburgring, begin juli, boekten ze meteen een eerste dubbelzege. Lamy en Minassian, leiders in het kampioenschap haalden het tot dusver tweemaal en hun directe rivalen Gene en Sarrazin stonden al eenmaal op het hoogste trapje. Samen lieten ze dus geen enkele zege liggen voor de andere ‘benzineÂ’ prototype.
De meute private LMP1Â’s wordt door de troepen van Henri Pescarolo aangevoerd. De uittredende kampioenen Collard en Boullion weren zich met alle mogelijke middelen en zullen dit over enkele dagen in de Belgische Ardennen opnieuw doen.

Maar Henri Pescarolo staat niet alleen in zijn jacht op de diesels; bij de andere sterke LMP1-teams vinden we de Pescarolo-Judd Rollcentre, de Création, de
Dome, de Zytek, maar ook de Courage LC70 (met ondermeer de snelle N°13 van Gounon en Moreau), de Lola met de Audi R8-krachtbron van Swiss Spirit of de hele snelle Lola-Judd van de familie Charouz. In het totaal staan er niet minder dan 14 prototypes (waaronder ook de Lavaggi-Ford) op de inschrijvingslijst in LMP1. De tweede divisie of LMP2 is al even ruim bedeeld met 12 prototypes zonder dakje, van niet minder dan acht verschillende constructeurs: Radical, Courage, Lola, Pescarolo, Pilbeam, Dome, Zytek en de MG Lola van de huidige kampioenschapleiders, de Braziliaan Thomas Erdos en de Brit Mike Newton. In LMP2 vinden we ook onze nationale trots Kuifje, Eric Van de Poele, voor het eerst met een prototype op Francorchamps. Samen met zijn oude kameraad Didier Theys won hij overigens in Monza aan het stuur van de Lola-Judd van de Zwitser Freddy Lienhard.
Traditioneel het minst bedeeld is de categorie GT1, met zeven of acht deelnemers, maar dat maakt de strijd er niet minder boeiend op. We vinden er de Saleen S7-R van Oreca van het razendsnelle duo Ortelli en Ayari, dat na een blanco score in Monza tweemaal naar de zege reed. Samen leiden ze nu ex-aequo in GT1 met de Aston Martin DBR9 van Larbre met Bouchut, Gardel en Gollin achter het stuur, op drie punten van de leiders volgen Alphand, Policand en Goueslard (Corvette C6-R), de meest regelmatige équipe tot dusver. Op de tweede Corvette van het Team Alphand Aventures vinden we Vincent Vosse, samen met de Fransen Jean-Luc Blanchemain en Sébastien Dumez. Vosse heeft dat voordeel dat hij de weg naar het nieuwe podium in Francorchamps misschien al goed zal kennen…

Tot slot maken we ons op voor een nieuwe titanenstrijd in GT2 tussen Ferrari en Porsche met in de rol van scheidrechter de Panoz Esperante of Spyker C8 Spyder. Landgenoten zijn er ook in GT2, met Lambert-Lefort-Lémeret (Ferrari F430 GT2) en het duo Penders-Lamot (Porsche 997 GT3 RSR), maar beide teams zullen met een top-5 al zeer tevreden zijn, gezien het enorme niveau van de competitie bij de GT2Â’s. Maar hoop doet leven en dat is ook wat de tegenstanders van Peugeot zal motiveren om over enkele dagen de slag om de Ardennen aan te gaan.

De toegang voor de eerste trainingsdag, op vrijdag 17 augustus, is volledig gratis, met inbegrip van de tribunes en de paddock.