Preview: GP van China

Eén week na de GP van Bahrein staat de GP van China al op het programma.

Ferrari en Sebastian Vettel hebben de start van het seizoen niet gemist. De Duitser staat aan de leiding van het kampioenschap met het maximum van de punten na twee races. Het vaak koelere Shanghai lijkt in het voordeel te spelen van Mercedes, maar slagen de Zilverpijlen er dit weekend in om een einde te maken aan de overwinningsreeks van Ferrari?

Het is alweer de vijftiende keer dat de Formule 1 afzakt naar Shanghai om te racen op het circuit dat de vorm heeft van het Chinese teken. Het circuit wordt gekenmerkt door een moeilijke eerste bocht, die maar lijkt door te draaien. Net voor het opkomen van het erg lange rechte stuk van 1,2 kilometer is er nog zo’n bocht, waardoor het duidelijk is dat er veel gevraagd wordt van de banden. Met een lengte van 5 451 meter worden er op zondag 56 ronden afgelegd.

Nu dat Lewis Hamilton al zeventien punten achterstand heeft op Sebastian Vettel, is het doel van Mercedes overduidelijk: winnen. En Mercedes is de laatste jaren altijd sterk in China. Sinds de intrede van het hybride-tijdperk ging de overwinning altijd naar Mercedes.

Het andere topteam, Red Bull, is ook uit op revanche na een dramatisch verlopen GP van Bahrein. Beide rijders, Daniel Ricciardo en Max Verstappen, moesten de strijd al staken na de openingsronden. Het wordt wel afwachten hoe de Renault-krachtbron het doet op het lange rechte stuk. Uit de statistieken van Bahrein bleek dat de Renault-motor nog steeds de topsnelheid mist om mee te strijden met de motoren van Mercedes en Ferrari.

De weersverwachtingen in Shanghai zijn zo dat de kwalificatie en race onder droge omstandigheden worden afgewerkt. Er is echter wel een kleine kans op regen op vrijdag tijdens de vrije trainingen, volgens de huidige voorspellingen.

Pirelli neemt dit weekend de medium, zachte en ultrazachte banden mee naar China. En dat is een primeur, aangezien er voor het eerst een bandensoort wordt overgeslagen, namelijk de superzachte banden. Zo probeert Pirelli de teams te helpen, die de laatste edities vaak problemen hadden met het op temperatuur krijgen van de banden tijdens de kwalificatie. Pirelli beweert verder dat het verschil tussen de zachte, superzachte en ultrazachte banden niet zo groot is in vergelijking met de sprong naar de medium banden, waardoor het beslist om geen drie opeenvolgende bandensoorten te selecteren. Hopelijk zien we daardoor op zondag verschillen in de strategie.

De strategie kan dit seizoen wel eens cruciaal worden. Kijk maar naar vorige week, toen Ferrari besloot om Vettel de race te laten uitrijden met één pitstop. Het mag duidelijk zijn dat de verschillen tussen de topteams erg klein zijn. Na Mercedes, Ferrari en Red Bull is het ook erg spannend. Teams zoals Toro Rosso, Haas, Renault en McLaren liggen zo dicht bij elkaar waardoor de strategie wel eens het verschil kan gaan maken tussen punten scoren of niet.

Sebastian Vettel kent zijn beste seizoensstart sinds 2011, het jaar waarin hij voor de tweede keer wereldkampioen werd. Maar Lewis Hamilton heeft een indrukwekkend record in Shanghai, met vijf overwinningen. De geschiedenis of de huidige vorm? Wie zal het halen? Het belooft alvast opnieuw een fascinerend F1-weekend te worden.

Tijdsschema GP van China:
– Vrijdag 13 april 04:00 – 05:30: Eerste vrije training
– Vrijdag 13 april 08:00 – 09:30: Tweede vrije training
– Zaterdag 14 april 05:00 – 06:00: Derde vrije training
– Zaterdag 14 april 08:00 – 09:00: Kwalificatie
– Zondag 15 april 08:10: Race


a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:53:”vettel_ferrari_chinese_gp_handtekeningen_headline.jpg”;}
Eén week na de GP van Bahrein staat de GP van China al op het programma.