Mercedes onthult oorzaak van problemen bij Lewis Hamilton in Monaco

Daimler Media
Daimler Media

Lewis Hamilton kende een bijzonder moeilijk en teleurstellend raceweekend in Monaco. In een video waarin Mercedes terugblikt op het voorbije raceweekend onthult James Vowles van Mercedes waarom Hamilton zo’n moeilijk raceweekend had.

Slechts de zevende tijd in de kwalificatie en ook slechts een zevende plaats tijdens de race ondanks twee opgaves van wagens die voor hem op de grid kwalificeerden, dan mogen we echt wel van een teleurstellende raceweekend bij Hamilton spreken. Ook bij Mercedes zijn ze het niet gewoon dat Hamilton zo slecht presteert en er werd dan ook al snel onderzocht wat de onderliggende oorzaak van de minder goede performance was.

In een video van Mercedes vertelt James Vowles dat Hamilton best tevreden was met de performance op donderdag en dat de zevenvoudig wereldkampioen duidelijk over de nodige snelheid beschikte. Er veranderde echter iets ingrijpend tussen de sessies op donderdag en de rest van het raceweekend op zaterdag en zonder.

“Wat was er anders? Op donderdag hadden we een baantemperatuur van zo’n 47 tot 50 graden maar tegen zaterdag koelde het aanzienlijk af en hadden we nog maar een baantemperatuur van midden de dertig graden,” aldus Vowles.

“Dat gebeurt zeker op nog enkele andere circuits maar hier kregen we de banden niet in het juiste temperatuurvenster en de ene rijder was al wat gelukkiger daarmee dan de andere rijder.”

Vervolgens was het volgens Vowles vooral een kwestie van vertrouwen, of eerder een gebrek daaraan, waardoor de performance bij Hamilton minder was.

“We hebben enkele dingen met de afstelling van de wagen geprobeerd maar één van de problemen hier is dat Monaco in grote mate draait rond het hebben van vertrouwen en dat dit geleidelijk aan opgebouwd moet worden,” vertelt Vowles.

“Je moet ronden rijden, je moet consistent rondjes rijder, je moet het vertrouwen hebben dat je wagen je alles geeft wat erin zit.”

“Als je gedurende slechts één of twee kilometer per uur sneller door bijvoorbeeld de eerste drie bochten rijdt dan bouw je een volledig ander temperatuurniveau op. Je krijgt die twee graden extra die je meer grip geven voor de bochten die daarna volgen.”

“Het tegenovergestelde is ook waar. Wanneer je geen vertrouwen hebt in de wagen dan kom je in een neerwaartse spiraal terecht en verlies je nog meer grip.”

“Er was tijdens de kwalificatie en de race geen enorm groot verschil in de afstelling van de beide wagens. Wat er gewoonweg veranderd was is dat we niet alles uit de wagen en de banden konden halen.”