Al jarenlang kan Red Bull rekenen op Adrian Newey als topontwerper maar ook die samenwerking kende een mindere periode, vooral toen Renault als motorleverancier voor ondermaatse prestaties zorgde. Newey overwoog zelfs om de overstap naar Ferrari te maken en het scheelde echt niet veel of Red Bull was haar topontwerper kwijtgeraakt.
Na het seizoen 2013, toen Sebastian Vettel voor het vierde jaar op rij met Red Bull wereldkampioen was geworden, viel Red Bull bij het begin van het V6-hybridetijdperk serieus terug. Mercedes begon de Formule 1 te domineren en Red Bull was helemaal niet zo competitief meer als de jaren daarvoor.
Red Bull moest in het middenveld van de Formule 1 strijden en ook Adrian Newey kon daar met zijn ontwerpen weinig aan veranderen. De Renault-motor was helemaal niet krachtig genoeg en wat Newey enorm frustreerde was dat Renault volgens hem te weinig inspanningen deed om de prestaties te verbeteren.
De frustraties zaten hem zo hoog dat Newey naar andere teams begon te kijken en een overstap overwoog. Vooral een overstap naar Ferrari kwam erg dichtbij.
“Ik was toen enorm gedesillusioneerd door heel die situatie,” aldus Newey in gesprek met ‘The Race’. “Om eerlijk te zijn zelfs in die mate dat ik bijna naar Ferrari ging, maar het uiteindelijk niet deed. Ik voelde me goed bij Red Bull en wou niet echt van team veranderen. Het enige dat me richting andere teams pushte was het feit dat we vastzaten aan een motor die niet competitief was.”