Adrian Newey onthult welke reglementswijziging er voor heeft gezorgd dat de voorsprong van Red Bull nog groter werd

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De ontwerper van Red Bull laat weten dat een bepaalde reglementswijziging er voor gezorgd heeft dat de RB19 nog dominanter voor de dag kwam dan zijn voorganger.

De Red Bull RB19 won in 2023 maar liefst eenentwintig van de tweeëntwintig races in het F1-kampioenschap en staat daarmee te boek als een van de meest dominante auto’s in de geschiedenis van de sport.

Adrian Newey, de ontwerper van de RB19, liet eerder al weten verrast te zijn door de dominantie die Red Bull in 2023 tentoongespreid heeft. Aan de basis daarvan lag volgens Newey een reglementswijziging die er moest voor zorgen dat het zogenaamde porpoising-probleem van de baan zou zijn.

Een verhoging van 15 mm achteraan in de vloer en 10 mm in de diffuser was verplicht, wat een uitdaging vormde voor de teams om de aerodynamische prestaties in de snelle bochten te behouden.

“Het interessante daaraan was dat toen de verandering vorig jaar werd aangekondigd, we het er intern over hadden. Sommige van onze jongens zeiden, ‘nee, we moeten hier echt tegen vechten’,” vertelde Newey aan ‘The Race’.

“Maar ik was van mening dat we vorig jaar in de hogesnelheidsbochten waarschijnlijk achter Ferrari zaten. Onze auto kwam in de problemen in de hogesnelheidsbochten, dus die reglementswijziging zou ons wel eens goed van pas kunnen komen.”

“Het lijkt erop dat het ons goed heeft gedaan.”

Hoewel de RB19 veertien poles wist te veroveren, was het voor Perez en Verstappen niet altijd even makkelijk tijdens de kwalificaties. Dat schrijft Newey toe aan een keuze die eerder gemaakt werd in het ontwerp.

“Dat is gewoon de manier waarop we de auto hebben ontwikkeld. We hebben geprobeerd om meer prioriteit te geven aan de raceprestaties dan aan de kwalificatie,” aldus Newey. “Die beslissing namen we al in 2021 toen we de auto ontwierpen, om de raceprestaties prioriteit te geven boven de prestaties over één ronde.”

“Het was een bewuste keuze en we vonden dat als het inhalen gemakkelijker zou worden, dat waarschijnlijk zou betekenen dat de kwalificatieprestaties een iets lagere prioriteit zouden krijgen dan in het verleden en dat lijkt te hebben gewerkt.”