Tijdens de GP van Spanje voerde de pitcrew tijdens de safety car-fase een rommelige pitstop bij Giovinazzi uit. Het oorspronkelijk setje banden werd immers snel veranderd door een ander, waardoor kostbare tijd verloren ging. Alfa Romeo legt nu uit wat er precies mis liep bij de pitstop van Giovinazzi.
“Het ventiel raakte beschadigd en er was geen mogelijkheid om het probleem dan nog te verhelpen,” geeft Xevi Pujolar, head of track engineering bij Alfa Romeo, over de problematische pitstop van Giovinazzi.
Volgens Pujolar was de band voorafgaand aan de race correct opgeblazen en trad het probleem waarschijnlijk kort voor de pitstop van Giovinazzi op.
“We hebben een monitoringssysteem. Ik heb dit gecheckt en alles was oké toen de race begon, maar op een bepaald moment moet het in de garage misgegaan zijn, ik denk enkele ronden voor de pitstop.”
“Het is zeker iets dat we kunnen verbeteren, zoiets mag niet gebeuren.”
Ondanks het probleem tijdens de pitstop had Giovinazzi normaal gesproken voorafgaand aan de herstart mooi achteraan bij de rest moeten kunnen aansluiten maar een probleem komt nooit alleen. Giovinazzi had ook een probleem met zijn dashboard op het stuur.
“Mijn stuurtje werkte niet goed achter de safety car want het toonde nog steeds een deltatijd die ik moest volgen, aldus Giovinazzi, die daardoor te traag reed en geen aansluiting met het rijdersveld wist te maken.
“Toen we opnieuw een groene vlag en herstart kregen lag ik nog 10 seconden achter. Het was dan ook een kloterace en dat van het begin tot het einde.”
Giovinazzi liet wel weten dat “het een juiste keuze was om tijdens de safety car een vroege pitstop te maken, maar uiteindelijk verloren we 45 seconden door de pitstop”.
LAP 10/66
— Formula 1 (@F1) May 9, 2021
Problems for Giovinazzi
A slow pit stop and he's come back out in P19 #SpanishGP ?? #F1 pic.twitter.com/AMJiTTeI3Y