Alles wat je moet weten over het nieuwe F1-seizoen 2023

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Het nieuwe F1 seizoen nadert met rasse schreden en er zijn een aantal dingen die veranderen ten opzichte van 2022, wij zetten ze alvast even op een rijtje voor u.

Om te beginnen komen zes van de tien teams aan de start van het nieuwe seizoen met een gewijzigde lineup. Maar niet alleen op het vlak van de rijders zijn er verschuivingen, maar liefst vier teambazen zitten niet op hun plaats van vorig jaar, sommigen zochten andere oorden op en anderen hebben de F1 verlaten.

Op technisch vlak moeten een hogere rijhoogte, grotere spiegels en de gecontesteerde straffen voor het overschrijden van het budgetplafond er voor zorgen dat we meer spanning op de baan zullen gaan zien. 

Rijderswissels
Op het gebied van de rijders zien we dat bij Alpine Pierre Gasly Fernando Alonso zal vervangen, die op zijn beurt naar Aston Martin trekt. Bij McLaren is er de veelbesproken aanstelling van Oscar Piastri, die zijn landgenoot Daniel Ricciardo komt aflossen. Ricciardo trekt naar Red Bull om er de rol van reserverijder te vervullen, net zoals Mick Schumacher van Haas naar Mercedes verhuist om er dezelfde rol te gaan spelen.

De plaats van Schumacher bij Haas wordt dan weer ingenomen door zijn landgenoot Nico Hulkenberg. Bij AlphaTauri mag de Nederlander Nyck de Vries op het hoogste niveau debuteren naast Yuki Tsunoda. Ook bij Williams mag er een debutant aan de bak in de persoon van Logan Sargeant.

Verschuivingen bij de teambazen
Ook bij de teambazen zijn er verschillende verschuivingen. Na vier jaar als teambaas van McLaren trekt Andreas Seidl naar Sauber om er de rol van CEO op te nemen,  zijn vervanger heet Andrea Stella. Frederic Vasseur verlaat zijn post als teambaas bij Alfa Romeo om bij Ferrari teambaas te worden, wie hem zal opvolgen bij Alfa is nog niet bekend. Bij Williams nemen ze afscheid van teambaas Jost Capito, hij zal vervangen worden door de chef strategie van bij Mercedes, James Vowles.  

Wijzigingen aan de F1-bolides
Technisch gezien zullen de wijzigingen ten opzichte van vorig jaar eerder beperkt blijven. Maar om het probleem van porpoising aan te pakken zal de rijhoogte van de bolides verplicht met vijftien millimeter verhoogd worden. Deze aanpassing komt er ook met het oog op de veiligheid maar verwacht wordt ook dat het veld wat korter bij elkaar zal komen omdat het aerodynamisch voordeel van de teams die hun bolides korter bij het asfalt konden brengen voor een deel weg valt.

Op vlak van veiligheid zullen er ook grotere spiegels komen en nog sterkere anti-roll bars op de wagens in de hoop om crashes zoals die van Alfa-rijder Zhou Guanyu te vermijden in de toekomst. 

Nieuwe banden van Pirelli
Bij Pirelli zijn er ook nieuwigheden te rapen en komt er een nieuwe compound bij in 2023, de C0. De huidige selectie banden loopt van C1 (hardste) tot C5 (zachtste), waarbij de C0 de huidige C1-band vervangt en een C1-band die meer grip zal bieden wordt geïntroduceerd. De nieuwe compound werd in 2022 al eens getest in Austin en zal in 2023 gebruikt worden op circuits als Suzuka en Silverstone.

Bugetplafond nog lager
Het budgetplafond wordt komend seizoen nog wat scherper gesteld naar 135 miljoen dollar. Vorig jaar overschreed Red Bull het budgetplafond met 2,2 miljoen dollar en dat leverde hen een boete op van zeven miljoen dollar en tien procent minder tijd in de windtunnel voor 2023. Volgens teambaas Christian Horner kan dat neerkomen op een verlies van een halve seconde per ronde, de toekomst zal het uitwijzen.

Meer races dan ooit op de F1-kalender 2023
Er zullen in 2023 ook meer races dan ooit tevoren zijn, drieëntwintig stuks om precies te zijn. Voor het eerst sinds 1982 zal er ook weer in Las Vegas een F1-race plaatsvinden. Het aantal sprintraces is met zes stuks ook verdubbeld ten opzichte van 2022, dit jaar zullen ze plaatsvinden in Azerbeidzjan, Oostenrijk, België, Qatar, De Verenigde Staten en Brazilië. 

Test nieuw kwalificatieformat
Bij twee races zal er een nieuw kwalificatieformat uitgeprobeerd worden. De sessie zal bestaan uit drie delen waarbij de rijders elke bandencompound zullen moeten gebruiken gedurende de sessie. Tijdens Q1 zal het verplicht zijn om met de harde band aan te treden, tijdens Q2 zal de medium compound gebruikt worden en tijdens Q3 de zachte. Net zoals in 2022 zullen er in Q1 en Q2 telkens vijf rijders uitgeschakeld worden en zullen tien rijders tijdens Q3 voor de pole vechten.

Dit moet ervoor zorgen dat de rijders en de teams een nieuwe uitdaging voor de kiezen krijgen omdat ze tijdens deze testsessies minder droog weer banden kunnen gebruiken. 

U merkt het, er is alles aan gedaan om het F1-seizoen 2023 een stuk spannender te maken dan vorig jaar. Afwachten of dat ook daadwerkelijk gelukt is.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print