Mick Schumacher: “Ik maak me geen zorgen over de toekomst”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Mick Schumacher laat weten dat hij zich goed voelt in de rol van reserverijder bij Mercedes en dat hij er alle vertrouwen in heeft dat hij kansen zal krijgen om in 2024 weer op de startgrid te staan.

Na twee seizoenen was er voor Mick Schumacher geen plaats meer bij het team van Haas en wordt hij vanaf dit jaar de wacht aangezegd door zijn landgenoot Nico Hulkenberg. Naast zijn zitje bij Haas is Schumacher ook zijn plaats bij het junior-programma van Ferrari verloren maar hij werd opgevist door Mercedes en zal daar in 2023 de rol van reserverijder vervullen.

Hij zal dus paraat staan om in te vallen als er problemen zouden zijn met Hamilton of Russell maar zijn hoofdtaak in 2023 zal er voornamelijk uit bestaan om ontwikkelingswerk te doen in de simulator in Brackley.

Het grote doel voor de drieëntwintigjarige Duitser is uiteraard een racezitje voor het jaar 2024 en hij denkt dat een jaar aan de zijlijn bij een topteam als Mercedes daar een goede opstap voor is.

“Er is zeker geen garantie dat ik volgend jaar kan terugkeren naar de startgrid maar ik bevind me in een comfortabele positie waarin ik veel kan leren. Hoewel ik niet kan rijden kan ik toch het maximale uit dit jaar halen.”

“Met de resultaten die ik in de opstapklasses heb laten zien, en in de Formule 1, ben ik zeker dat er nog kansen zullen komen.”

“Deze winter hebben al een aantal mensen interesse getoond, dus op dat vlak maak ik me niet meteen zorgen.” 

Dat hij normaal gesproken niet zal racen betekent niet dat Schumacher op zijn lauweren gaat rusten, hij blijft even hard trainen als voorheen.

“Waarschijnlijk behoud ik dezelfde aanpak,” aldus Schumacher. “Ik zal naar elk weekend toeleven alsof ik zou racen om mezelf scherp te houden.”

“Maar ook, omdat het een heel ander jaar is, zal ik proberen te zien wat ik ervan kan leren, van deze ervaring kan meenemen en het team zo goed mogelijk helpen.

“Deels omdat ik rijervaring heb, maar ook omdat ik de mentaliteit heb dat ik weet hoe je een weekend moet benaderen. Ik zal zeker dezelfde aanpak aanhouden en de spanning hoog houden.”

Zijn ontwikkelingswerk zal niet alleen dienen om hemzelf scherp te houden maar hij hoopt ook dat het zal bijdragen aan het beter maken van de nieuwe Mercedes W14.

“Ten eerste heb ik ervaring met de auto van vorig jaar, de nieuwe generatie,” zei hij.

“Dat betekent dat de aanpak die ik in de simulator zal hebben, sterk zal lijken op die van de rijders op de baan.

“In termen van die directe vergelijking zal ik kunnen praten over tijdmodellen, praten over hoe de auto zich gedraagt of zou moeten gedragen en daarom zal ik de simulator vrij snel kunnen veranderen en aanpassen.

“Hopelijk kunnen we met dat in het achterhoofd het team betrouwbare feedback geven, maar ook een set opties die op het circuit zullen werken.” 

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print