Alpine legt zich neer bij tekort aan motorvermogen: “Focus ligt op de motor voor 2026”

Alpine F1 team
Alpine F1 team

Bij Alpine lijken ze zich voor de komende jaren neer te leggen bij een tekort aan motorvermogen. De focus verschuift naar de ontwikkeling van de F1-motor voor 2026.

Alpine opteerde ervoor om een split-turbo ontwerp toe te passen waarbij het vooral inzette op een grote stap vooruit wat performance betreft; alvorens de motorontwikkeling werd bevroren. Vervolgens wou het de betrouwbaarheid verbeteren met enkele door de FIA toegestane updates maar uiteindelijk blijkt Alpine nog steeds een achterstand van zo’n 20-25 pk op Ferrari, Mercedes en Honda te hebben.

“We hebben het geprobeerd,” aldus Matt Harman van Alpine volgens ‘Motorsport.com’. “Ik denk dat het belangrijk is dat we die dingen proberen.”

“Uiteindelijk beschikken we over de technologie en de capaciteiten om de power unit te krijgen waar we dat willen, we kwamen gewoon tijd te kort bij de ontwikkeling van de RE22.”

“We waren echt dapper met die motor. Oké, hij bevindt zich niet waar we dat wensten. Maar we lagen een groot stuk achter en hebben vervolgens een grote stap vooruit gezet, het was gewoon niet goed genoeg.”

“We konden niet meer risico’s nemen dan dat we gedaan hebben, het had leuk geweest mochten we wat meer performance uit de power unit hebben kunnen halen.”

“Uiteindelijk is het echter ook belangrijk dat we nog een power unit hebben waaraan we moeten werken. Dat is een belangrijke focus voor het team, dat is waar onze toekomst ligt.”

“Uiteindelijk namen we een beslissing en we focussen ons nu op de toekomst. We zullen het de komende twee jaar met deze motor moeten doen.”