Aston Martin zakt naar Hongarije af met een nieuwe achtervleugel en die ziet er anders uit dan de exemplaren die we tot nu toe op de verschillende F1-bolides mochten bewonderen.
Met de nieuwe regels moeten er aan de achtervleugels boven aan de endplate een ronding zijn die ervoor zorgt dat er minder wervelingen zijn van de wind en dat resulteert in het feit dat de bolides elkaar beter kunnen volgen. Het horizontale gedeelte, de hoofdplaat, gaat als het ware met een bocht in een stuk over in het verticale gedeelte, de endplate.
In die bocht verschilt de nieuwe achtervleugel van Aston Martin van die van de concurrentie. Het lijkt er op dat de ontwerpers een maas in het net gevonden hebben in de regelgeving want de endplates van de AMR22 lopen verder naar boven en zijn bovenaan afgerond. In principe zou dit meer downforce moeten genereren en als het effectief een voordeel oplevert zullen we er ongetwijfeld later nog iets van terughoren of terugzien.
Detalles de las nuevas pletinas de ala trasera de Aston Martin 😍. Y sí, son legales
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 29, 2022
Details of the new Aston Martin rear wing endplates 😍. And yes, they are legal.#f1 #HungarianGP pic.twitter.com/g8TDOHy01r
Y más detalles de las nuevas pletinas del ala trasera del Aston Martin
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 29, 2022
And more details of the new Aston Martin rear wing sideplates https://t.co/ODRASzn1lS pic.twitter.com/ZNJE0U1bXO
This is Vettel’s car going out today with all the flow viz on the new rear wing which is pretty controversial #F1. pic.twitter.com/3FEuUKbggm
— Jennie Gow (@JennieGow) July 29, 2022
Can't help thinking AMRs new rear wing endplates look like a winged armchair.
— Craig Scarborough (@ScarbsTech) July 29, 2022
Less monkey seat, more lordship's seat! https://t.co/WRAnt67Wry pic.twitter.com/yErWC2PyZH