Andy Cowell, teambaas bij Aston Martin, is ervan overtuigd dat zijn team in 2025 een beter niveau zal halen wat betreft de ontwikkelingen voor de wagen. Vorig jaar werd Aston Martin geplaagd door heel wat upgrades die niet goed werkten.
“Het ontbreekt het team zeker niet aan inspanningen,” aldus Cowell in een interview dat op de Aston Martin-website werd gepubliceerd. “We hebben zeker en vast het wereldkampioenschap van de meeste updates in 2024 gewonnen maar de updates zorgden niet voor extra rondetijd en dat is wat iedereen in deze sport wil, dat je rondetijd beter wordt.”
Volgens Cowell was het voor het Aston Martin F1 team in 2024 een kwestie van ’trial and error’ want zoals eerder aangehaald zorgden heel wat updates niet voor de verhoopte betere resultaten. Cowell is dan ook van mening dat Aston Martin komend seizoen haar ontwikkelingen en upgrades tot betere resultaten moeten leiden.
“Dat is niet om te zeggen dat we het iedere keer juist moeten hebben,” zegt Cowell daarover. “Ik heb statistieken gezien die tonen in een omgeving van onderzoek en ontwikkeling een succesratio van 20 procent hoog is.”
“Mochten wij die succesratio van 20 procent halen dan is dat goed, maar het verschil is dat op de AMR Technology Campus moet gebeuren en niet op het circuit.”
De voorbije jaren investeerde Aston Marton ongelooflijk veel in de AMR Technology Campus, waaronder ook een gloednieuwe windtunnel, en al die investeringen moeten volgens Cowell er in 2025 en daarna voor zorgen dat Aston Martin daadwerkelijk stappen vooruit kan zetten en dat de resultaten op het circuit verbeteren.
“We moeten ervoor zorgen dat al onze tools en processen in onze Technology Campus goed werken en ervoor zorgen dat wanneer we een update naar het circuit brengen, dat we minstens 90 procent zeker zijn dat ze op het circuit aan onze verwachtingen zullen voldoen.”
“Dat is niet eenvoudig om te bereiken, maar daar richten we ons op. We hebben zeer krachtige CFD-tools en de meest geavanceerde windtunnel in deze sport die ter beschikking komt.”
“Het zijn alleen simulaties en er is altijd het risico dat ze niet overeenkomen met wat we op het circuit te zien krijgen. Maar onze simulaties kunnen ons een goede basis geven en ik heb er vertrouwen in dat we het niveau van 90 procent kunnen behalen.”
“Dat is het niveau dat wereldkampioenschap winnende teams behalen dus dat moet ons doel ook zijn.”