Banden worden volgend jaar steviger bevestigd

Na enkele recente ongevallen moet het aantal bevestigingskabels voor de banden verdubbeld worden.
Sinds de Belgische grote prijs van 1998 moeten de banden met kabels bevestigd worden aan de wagen. Toen was er een massale crash tijdens de eerste ronde en vlogen de banden letterlijk in het rond. Om ongevallen met rondvliegende banden te voorkomen besloot men dat de banden met meer dan alleen de ophanging aan de wagen moesten vastzitten.

Het is opvallend dat sinds de aerodynamische veranderingen van vorig jaar de banden niet meer zo stevig zijn bevestigd als voordien. In China braken Sebastien Buemi’s voorbanden er zonder reden plots af en in Duitsland werd Timo Glock bijna geraakt door een band die van Vitantonio Liuzzi’s zijn wagen los kwam

“De technische commissie van de FIA had twee keuzes.” zegt McLaren-ingenieur Paddy Lowe. “We konden de kabels steviger maken of we konden meer kabels aan de banden bevestigen. Nu mag er toch één van de twee kabels afbreken.”
a:0:{}
De Duitse rijder Adrian Sutil zou het helemaal niet jammer vinden om komend seizoen voor Force India te moeten blijven rijden.
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}