Bernie Ecclestone wou tijdstraf tijdens kwalificatie invoeren

Na weken van onzekerheid is het nu zeker dat de nieuwe F1-kwalificatie er vanaf de eerste race komt. Bernie Ecclestone had echter aanvankelijk een ander idee voor de kwalificatie.

Met de introductie van de nieuwe kwalificatie wil men niet alleen het spektakel tijdens de kwalificatie zelf nog verhogen maar vooral het spektakel tijdens de race verhogen. Men hoopt er een minder ‘logische’ startgrid door te verkrijgen waarbij er bijvoorbeeld een aantal wagens wat meer naar achter op de grid staan en die dan zo meer voor positie moeten strijden.

Het ‘knock-out systeem’ waarbij er tijdens Q1, Q2 en Q3 telkens om de negentig seconden de traagste rijder afvalt moet daar voor gaan zorgen. Vooral bij een plotse onderbreking van de sessie of bij hevige regen kan dergelijke systeem voor verrassende startgrids zorgen.

“Ik heb voor de nieuwe kwalificatie onder deze vorm gestemd omdat we iets moesten doen,” aldus Ecclestone tegenover Sky Sports. “Ik ben er niet zeker van dat we zullen bereiken wat we wensen te bereiken, maar we moeten afwachten en zien wat het geeft.”

Bernie Ecclestone had oorspronkelijk zelf andere plannen met de F1-kwalificatie. Indien de Brit zijn plan had doorgedreven dan had de kwalificatie er helemaal anders uitgezien. Ecclestone had immers graag een soort tijdstraf gezien voor de winnaar van de race voordien. Daarmee wou Ecclestone er voor zorgen dat de snellere wagens meer naar achter op de grid zouden starten.

“Wat ik wou was de kwalificatie zoals ze was, aangezien ze op sommige vlakken opwindender is dan de races. De rijder die de race voordien had gewonnen, de laatste race voor de kwalificatie, die zou in mijn format een soort tijdstraf krijgen, waardoor de startgrid door elkaar geschud wordt.”

“Ik ben er nog steeds van overtuigd dat die rijder de race zou blijven winnen, maar hij zou er op zijn minst wat meer moeite voor moeten doen en we zouden spectaculairdere races krijgen,” besluit Ecclestone.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}