Bijkomende beperkingen voor de achtervleugel

De eerste testsessie in Valencia zit er ondertussen al weer op. Alle teams die met een nieuwe wagen deelnamen, hebben uitvoerig de kans gekregen om de beweegbare achtervleugel te leren kennen. Maar niet alleen de teams hebben hieruit lessen getrokken, ook de FIA die nu blijkbaar van plan is bijkomende beperkingen op te leggen in het gebruik ervan.
De reden hiervoor is dat de FIA vreest dat inhalen kinderspel wordt. Het systeem komt in 2011 op alle wagens te zitten en is bedoeld om meer inhaalmanoeuvres te zien in een race en zo het spektakel te verhogen. De FIA denkt nu dat als de rijders te vaak het systeem zullen gebruiken, er van racen geen sprake meer is en inhalen maar ‘gewoontjes’ wordt. Dat zou betekenen dat de vleugel net het omgekeerde effect zal teweegbrengen dan oorspronkelijk bedoeld.

De FIA diende de exacte regels voor het gebruik nog vast te leggen maar stelt nu aan de teams voor om de vleugel enkel te gebruiken in een strook van ongeveer 600 meter in het rechte stuk van start en aankomst. Daarbij zou men de vleugel dan enkel nog maar mogen gebruiken als men in de laatste bocht voor dat rechte stuk, een achterstand op de voorligger had van minder dan een seconde.

Deze regel zou naar verluidt uitgetest worden tijdens de eerste vier races van het seizoen. De afstand van 600 meter zou echter nog niet helemaal vastliggen en de ideale afstand zal verder uitgezocht worden tijdens de komende testsessies in Jerez en Bahrein.

Op het circuit zouden bijkomende markeringen nodig zijn voor de televisiekijkers. Eentje in de bocht ervoor om de afstand in tijd te kunnen bepalen en eentje die het begin van de inhaalstrook aangeeft.

Ondanks het feit dat Schumacher al aangeeft dat het systeem geen wonderen zal verrichten om in te halen, spreekt hij toch zijn steun uit voor deze nieuwigheid: “Het is een goede innovatie, zeker als je weet dat het soms een probleem is in de F1 met wagens die continu achter elkaar vastzitten. Dit zou kunnen helpen. Maar er bestaat geen knopje om gewoon iemand voorbij te rijden”.

Misschien dat een combinatie van de knopjes ‘KERS’ en ‘vleugel’ dan meer kan helpen, maar het begint wel op een gamepad te lijken, al die knopjes.

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner AutoAuto

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print