Bocht ‘nummer 9’ vormt bedreiging voor rijders tijdens de race

Tijdens de GP van Groot-Brittannië belooft bocht ‘nummer 9’, beter gekend als ‘Copse-corner’, een serieuze bedreiging te vormen voor de rijders.


Nee, de bocht bevat geen gevaarlijke kerbstones die dreigen de Pirelli-banden open te snijden, het gevaar zit hem in het breed gaan in de bocht.

De FIA had voor aanvang van de kwalificatie laten weten dat de stewards hardhandig zouden optreden indien rijders te breed zouden gaan in de bocht, het zogenaamd niet respecteren van de ’track-limits’. Zowel tijdens de kwalificatie als de race ging er nauwlettend worden toegezien of de rijders de bocht niet te breed namen. Tijdens de kwalificatie was dat meteen al te merken want maar liefst twaalf rondetijden werden geschrapt.

Ook tijdens de race zal er streng opgetreden worden door de stewards, waardoor bocht ‘nummer 9’ wel eens een serieuze bedreiging kan gaan vormen voor een goed resultaat tijdens de race.

“Iedere rijder die tijdens de race een duidelijk voordeel verkrijgt door het verlaten van het circuit in bocht ‘nummer 9′ (Copse), of iemand die meermaals in die bocht het circuit verlaat, zal door de stewards behandeld worden,” liet Charlie Whiting, de racedirecteur van de FIA, weten.

Ook tijdens de GP2-race vandaag werd nogmaals duidelijk dat de stewards hard optreden. Alexander Rossi haalde Alex Lynn in maar ging met de vier banden naast de baan over de kerbstones. De stewards gaven Rossi vervolgens een tijdstraf van vijf seconden die aan het einde van de race aan zijn uitslag werd toegevoegd.

De maatregel geldt bovendien niet alleen voor die specifieke bocht maar uiteraard voor heel het circuit. Vooral de laatste bocht, vlak voor het opkomen van het rechte stuk van start-finish, lijkt ook een probleem te kunnen vormen. Gisteren gingen Carlos Sainz Jr. en Romain Grosjean tijdens de kwalificatie te breed in die bocht, waardoor ook hun tijd geschrapt werd.

De vraag is echter of het niet respecteren van de zogenaamde ’track-limits’ niet simpelweg komt omdat er te veel asfaltstroken naast het circuit worden aangelegd. Op veel plaatsen was daar vroeger gras of een grindbak, waardoor een rijder zich beter een aan de limieten van het circuit hield. Ook Niki Lauda is die mening toegedaan.

“Ik denk dat men overleg moet plegen over het feit of men naast de baan nog asfalt moet aanleggen. Indien daar gras, zand of iets anders zou liggen, dan lagen de kaarten helemaal anders. Dan zou dat allemaal niet gebeuren. Men moet daar in de toekomst over nadenken, het is immers erg eenvoudig aan te passen,” zei Niki Lauda tegenover de Duitse zender ‘RTL’.

Lauda verwees ook naar de laatste bocht op de Red Bull Ring. Vorig jaar reden de rijders in de laatste bocht meermaals over de witte lijn. Door er dit jaar kunstgras aan te brengen werden de ’track-limits’ wel gerespecteerd.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}