“Brandstoflimiet in de F1 moet zo snel mogelijk verdwijnen”

Volgens Cyriel Abiteboul van Renault moet de brandstoflimiet in de Formule 1 dringend verdwijnen.

Sinds de introductie van de V6-turbomotoren in 2014 is er een brandstoflimiet van 100 kg brandstof in de Formule 1. Bovendien is er ook nog een zogenaamde ‘fuel-flow rate’ waaraan ze zich moeten houden.

Door beide maatregelen krijgt de Formule 1 de nodige portie kritiek te verwerken. In combinatie met de slijtage van de banden zorgt het er namelijk voor dat de F1-piloten te veel ‘met de handrem op’ moeten rijden. Ze kunnen met andere woorden niet heel de race volluit gaan.

Ook Cyriel Abiteboul van Renault vindt de brandstoflimiet geen goede zaak en hij wil dan ook dat de brandstoflimiet zo snel mogelijk verdwijnt.

“Ik ben een grote fan die er voor wil zorgen dat de F1 de F1 blijft,” zei Abiteboul tegenover ‘Autosport’. “We mogen niet te dicht aanleunen bij de endurance. Het is één van de zaken die de F1 bedreigt of kan bedreigen, dat we de F1 proberen combineren met de endurance.”

“Endurance draait rond efficiëntie, duurzaamheid, de mogelijkheid om zeer lange afstanden zonder problemen af te leggen. De F1 draait rond korte races waarbij je meestal constant in de aanval kan gaan. Jammer genoeg was er zelfs in het V8-tijdperk een vorm van brandstofmanagement. Het maakte deel uit van de tactiek, het proberen maximaliseren, het optimaliseren van de rondetijd gedurende de race en vanuit het perspectief van de teamstrategie.”

“Het heeft altijd deel uitgemaakt van de F1, zonder dat er een limiet was op de hoeveelheid brandstof die je mocht gebruiken. Ik zou dan ook graag hebben dat die brandstoflimiet van 100 kg brandstof volledig verdwijnt.”

Volgens Abiteboul zorgt de brandstoflimiet ervoor dat er momenteel gefocust wordt op het negatieve aan de Formule 1 in plaats van op al de positieve evoluties die er zijn geweest.

“Het verdwijnen van de brandstoflimiet zou de negatieve berichtgeving rondom de nieuwe technologie die we gebruiken wegnemen, wat fantastisch is. We hebben uitstekend werk verricht met de nieuwe motor. Alle fabrikanten, in het bijzonder Mercedes, zouden erkenning moeten krijgen voor de technologie die ze geïntroduceerd hebben. Het brandstofverbruik is met zo’n 30 à 40 procent omlaag gegaan,” aldus Abiteboul. “Het is gewoon geweldig maar de fantastische boodschap gaat verloren door het feit dat er een brandstoflimiet is waardoor de mensen denken dat alles enkel en alleen maar draait rond het ‘managen’ van het brandstofverbruik tijdens de race.”
a:0:{}
Tijdens de ‘Silver Arrows Show’ legt Simon Cole, de ‘chief engineer trackside’, uit wat de schade aan Hamilton zijn wagen was na de aanrijding met Valtteri Bottas in de eerste bocht. De uitleg van Cole begint omstreeks 1:15.
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print