Brawn laat licht schijnen over koeling van de turbo

De terugkeer van de turbo zal volgens Ross Brawn de grootste uitdaging vormen voor de ingenieurs vanaf 2014.
image
In de loop van de voorbije jaren zagen we niet zo veel verandering in de verschillende evoluties van de F1-wagens. Volgend seizoen neemt het technisch reglement echter een drastische wending, en dat zal volgens Ross Brawn voor grote uitdagingen zorgen. Vooral op vlak van koeling denkt de Mercedes-teambaas dat er tussen de teams onderling verschillende oplossingen naar buiten zullen komen.

“Het koelen van de turbo zal voor een grote uitdaging zorgen. We hebben dat immers al jaren niet meer hoeven te doen. De exacte samenstelling van de koelvloeistoffen ken ik niet vanbuiten, maar ik denk niet dat het veel verschil zal maken met de huidige wagens, maar we moeten wel rekening houden met voldoende koeling voor de turbo. Die zal er een extra dimensie aan geven.”

“We zullen een extra groot koelingssysteem zo efficiënt mogelijk in de wagen moeten installeren. Ik denk dat we in het begin van het seizoen meerdere oplossingen daarvoor zullen zien passeren.” De ingenieurs zullen volgens Brawn dus vol aan de bak moeten, omdat elk systeem dat voor koele lucht zorgt, de luchtweerstand op de wagen verhoogt.

“Er zal zich een grotere verscheidenheid aan oplossingen aanbieden. Momenteel werkt iedereen min of meer in dezelfde richting, maar vanaf begin volgend seizoen zullen we waarschijnlijk meerdere layouts zien, welke de teams dan zullen gaan doorontwikkelen.”

Dit zal echter slechts een overgangsfase zijn, want vanaf het moment dat iemand een systeem gevonden heeft dat efficiënt en betrouwbaar is, dan zal dit, zoals we gewoon zijn in de Formule 1, door iedereen worden overgenomen. Dit gebeurt volgens Brawn na een maand of zes, tot maximum één jaar.

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}