Voor aanvang van de GP van Hongarije schreven we al over het feit dat de banden wel eens de doorslaggevende factor in het kampioenschap kunnen zijn (Klik hier voor het artikel). Met dat in het achterhoofd is het dan ook zeer belangrijk voor de teams om te weten welke bandencompounds de Japanners voorzien voor de resterende races.
Bridgestone gaf nu aan welke banden het voor de resterende races voorziet. De Japanse bandenleverancier zal zachte en superzachte banden voorzien in Valencia en medium en zachte banden in Japan. In China zal Bridgestone dan weer de medium en harde banden voorzien. Voor de seizoensfinale in Brazilië voorziet Bridgestone dan weer de medium en zachte banden.
Een week geleden zeiden we reeds dat het kampioenschap mogelijk beslist zal worden door de banden, aangezien de McLaren en Ferrari anders omgaan met de banden(Klik hier voor het artikel). Ook Bridgestone vindt dat het verschil tussen McLaren en Ferrari vooral veroorzaakt wordt door het verschil in gebruik van de banden.
"Algemeen gezien heeft de Ferrari meer de intentie om onderstuur te hebben dan de McLaren," aldus Hirohide Hamashima van Bridgestone tegenover Autosport. "De McLaren heeft een beetje overstuur. Wanneer de banden veel grip hebben, dan is de wagen met overstuur sneller over één enkele ronde dan een wagen die eerder onderstuur heeft."
"Wanneer je echter rekening houdt met de raceomstandigheden, zeker gezien de temperaturen die we hadden op de Hungaroring, dan zal een wagen met overstuur achteraan de wagen veel meer hitte genereren dan een wagen die eerder onderstuur heeft."
Hamashima verwijst ook naar de problemen die Lewis Hamilton had in Hongarije. De Brit kreeg na enkele ronden af te rekenen met overstuur, daar waar de Ferrari net dan een goede balans had. De temperatuur en de banden spelen dan ook de komende races een zeer belangrijke rol in het kampioenschap.