Charles Leclerc: “De overwinning verloren omdat ik niet hard genoeg verdedigde tegenover Oscar Piastri”

Ferrari
Ferrari

Volgens Charles Leclerc verloor hij samen met Ferrari de race omdat hij verrast werd door de aanval van Oscar Piastri en niet hard genoeg verdedigde. Daarnaast had hij ook iets te veel bandenslijtage toen hij achter Piastri reed en de Australiër moest opjagen.

“Om eerlijk te zijn verloren we de race omdat ik aan het einde van het rechte stuk niet zo goed verdedigde als dat ik moest,” blikt Leclerc terug op de fase waarin hij de leiding moest afstaan aan Oscar Piastri die uiteindelijk de race wist te winnen. “Maar het is wat het is. Soms maak je fouten en ik zal er uit leren.”

“Toen Oscar me inhaalde dacht ik: ‘Oké, nu is het een kwestie van rustig blijven, proberen de banden goed te houden en hem later opnieuw inhalen’.”

“Maar het bleek veel moeilijker te zijn dan gedacht en op de rechte stukken geraakte ik niet zo dichterbij als ik wou.”

Piastri had in de McLaren F1-bolide een voordeel op het vlak van de snelheid op het rechte stuk. Leclerc was in de Ferrari op zijn beurt sneller in de bochten maar McLaren had met haar lagere downforce-afstelling een voordeel.

“Ik denk dat McLaren een beetje minder downforce had, dus op de rechte stukken waren ze zeer snel. In de bochten waren wij iets sneller,” aldus Leclerc die later in de race nog wel enkele keren probeerde om Piastri aan te vallen maar uiteindelijk nog blij mocht zijn dat hij als tweede finishte, zeker nadat hij aan het einde van de race ‘door zijn banden zat’. Leclerc moest naar eigen zeggen immers harder pushen en meer van zijn banden vergen om Piastri bij te kunnen houden.

“We waren zeer competitief en de wagen voelde goed,” blikte Leclerc verder terug op de race. “Helaas slaagden we er wat mezelf betreft tijdens de eerste en tweede oefensessie niet in om runs te doen met veel brandstof en we gingen met de afstelling van de wagen een richting uit die tijdens de race iets moeilijker te managen was, zeker op de harde banden.”

“Ik was echt aan het worstelen om de achterbanden goed te houden. Tegen het einde dacht ik echt dat ik met de wagen tegen de muur zou gaan. Het was zeer close.”