Voor Carlos Sainz en Sergio Perez kwam de GP van Azerbeidzjan al twee ronden voor de finish tot een einde, dit nadat beide rijders crashten in de strijd voor een podiumplaats.
Sainz en Perez begonnen de race vanaf de tweede rij op de startgrid en tijdens de openingsfase van de race wist Perez de Ferrari-rijder te passeren. Allebei reden ze een korte eerste stint op de medium-banden en het was Perez die als eerste de pits opzocht maar allebei hadden ze een flinke kluif aan Albon en Norris die langer doorgingen op de harde banden.
Naarmate de race vorderde verloren ze de voeling met de leiders maar toen Leclerc en Piastri in een gevecht verwikkeld raakten in de slotronden van de race slaagden ze erin terug dichterbij te komen. Met nog twee ronden voor de boeg kregen we een strijd met vier rijders.
Piastri slaagde erin om zichzelf in veiligheid te brengen terwijl Perez Leclerc probeerde te verschalken in bocht één maar slaagde daar niet in. De Mexicaan ging wijd en daar profiteerde Carlos Sainz van, die op zijn beurt een slechte exit had uit bocht twee en dat had als resultaat dat hij Perez weer naast zich kreeg.
Sainz, die zich probeerde vast te klampen aan de slipstream van zijn teamgenoot, ging van links naar rechts over de baan en kwam daarbij Sergio Perez op zijn weg tegen. De twee kemphanen eindigden in de muur en de race werd afgewerkt achter de virtuele safety car, maar allebei hielden ze er een andere mening op na.
“Ik viel Charles aan in bocht 2,” zei Sainz. “Toen ik bocht 2 uitkwam, zat Checo aan mijn linkerkant. Normaal gaan we met een lichte drift naar links het lange rechte stuk op en dat deed ik zoals elke ronde.”
“Plotseling botsten Checo en ik om de een of andere reden die ik niet begrijp, en dat is jammer en ook erg teleurstellend”, zei hij. “Ik deed geen grillige manoeuvre, zette hem niet tegen de muur of iets dergelijks.”
“Ik ben niet iemand die een excuus zoekt of een andere coureur de schuld wil geven. Het is racen, alles gebeurt supersnel,” voegde hij eraan toe. “Maar mijn gevoel vandaag is dat ik eerlijk gezegd niets fout heb gedaan.”
“We waren gewoon, zoals elke ronde, een beetje aan het driften, een heel klein beetje naar links omdat dat de racelijn is en we raakten elkaar gewoon. Ik had het contact op mijn achterband niet verwacht. Het is wat het is.”
Meteen na het incident was Perez razend over de boordradio maar toen hij tegen de media sprak na de race kregen we een beheerste Perez te zien.
“Ik had het gevoel dat er bij het uitkomen van bocht 2 genoeg ruimte was tussen beide auto’s en binnen een meter of twee kwamen we met elkaar in contact”, zei hij.
“Naar mijn mening bewoog Carlos te snel om de slipstream van Charles te volgen toen hij naar de binnenkant ging en dat maakte het echt moeilijk”, stelde Perez. “Het was gewoon het verkeerde moment en het resulteerde in een enorme crash.”
“Het is erg jammer dat het allemaal zo snel ging. Echt jammer dat het gebeurde. Er valt eigenlijk niet veel meer te zeggen,” zei hij, eraan toevoegend dat hij ”super gefrustreerd was dat we allebei zo ons weekend eindigden voor onze teams.”