Charles Leclerc leek tijdens de beginfase van de GP van Azerbeidzjan op weg naar een vlotte overwinning maar na zijn pitstop reed Oscar Piastri plots vlak achter hem. Een voorsprong van zo’n zes seconden was plots weg. Lag een slechte pitstopstrategie aan de basis van de nederlaag van Leclerc?
Nadat tijdens de eerste ronden van de race Oscar Piastri met behulp van DRS Charles Leclerc goed kon volgen slaagde Leclerc er uiteindelijk toch in om een voorsprong enkele seconden bij elkaar te rijden. Piastri kwam twee ronden eerder binnen dan Leclerc en dat lijkt een enorm verschil te hebben gemaakt wat betreft de strategie.
Piastri slaagde er op zijn nieuwere harde banden in om de kloof met Leclerc te dichten en dit via een zogenaamde ‘undercut’. Het was iets dat ze bij Ferrari duidelijk niet verwacht hadden.
“We hadden verwacht dat het erg moeilijk zou zijn om een undercut te doen omdat we dachten dat het opwarmen van de harde bandencompound extreem moeilijk zou zijn,” zei Leclerc na afloop van de race. “Ik heb niet echt een verklaring hiervoor.”
“We moeten zien hoe de kloof van zo’n zes seconden naar anderhalve seconde is kunnen gaan, want dat is zeker niet wat we verwacht hadden. Dat is immers veel.”
Charles Leclerc was vooral verbaasd door hoe groot het tijdsverlies was door twee ronden later dan Piastri zijn pitstop af te werken. Het bleek immers cruciaal voor het verdere verloop van de race.
“Zelfs op een circuit waar undercuts groot zijn, dan is het nog steeds vierenhalf à vier seconden, dat is veel tijdverlies gedurende een rondje, ik weet dan ook niet waarom en hoe we die tijd verloren zijn.”
“Dit zal belangrijk zijn om te analyseren. Maar wanneer we over rondetijd spreken dan zal het redelijk rechttoe rechtaan zijn.”
“We zullen heel snel zien of ze een betere warm-up van de harde bandencompound hadden dan ons, of dat ze het ergens anders gehaald hebben.”
Volgens Leclerc had Ferrari dan ook iets pro-actiever moeten zijn op het vlak van haar pitstopstrategie. Mocht hij een ronde vroeger gepit hebben dan zou hij waarschijnlijk wel de leiding in de race hebben kunnen behouden en waarschijnlijk dus ook de race gewonnen hebben. Piastri had dan minder druk kunnen uitoefenen terwijl Leclerc nog in de fase van het opwarmen van de banden zat.
“Ik denk dat dit het is, we moesten de kloof met Oscar achter ons handhaven en ervoor zorgen dat hij geen druk kon uitoefenen op een circuit zoals dit waar je je banden moet opwarmen. Dat is geen positie waarin je jezelf wil bevinden.”
“Het is altijd eenvoudig om na de race dingen anders te willen. Deze keer hebben Oscar en McLaren het gewoon beter gedaan dan Ferrari en mezelf. Ze verdienen de overwinning.”