Charles Leclerc na eerste rondjes in SF-24: “Nieuwe wagen voelt veel beter dan de wagen van vorig jaar”

Ferrari
Ferrari

Ferrari-rijder Charles Leclerc heeft er zijn eerste meters in de Ferrari SF-24 opzitten en de Monegask blikt met een goed gevoel terug op zijn eerste rondjes in de nieuwe Ferrari.

“Ik herinner me het eerste rondje vorig jaar, of als het niet het eerste rondje was dan waren het de eerste drie of vier rondjes, ik was niet echt blij met het gedrag van de wagen,” blikt Leclerc terug op zijn slecht gevoel in de wagen van vorig jaar. “De wagen was zeer, zeer moeilijk om mee te rijden. Dit jaar voelt de wagen veel beter.”

“Langs de andere kant, ik wil kunnen pushen dat het niet betekent voor de competitiviteit van de wagen, want als andere teams een grotere stap vooruit hebben gezet op het vlak van snellere rondetijden, dan kan het zijn dat de wagen makkelijker om mee te rijden is maar dat hij niet snel genoeg is, dat hij niet snel genoeg op het circuit is.”

“Dus op het vlak van competitiviteit is het zeer moeilijk. Op het vlak van het eerste gevoel in de wagen heb ik dit jaar alvast een beter gevoel dan vorig jaar.”

Volgens Leclerc zal het enkele races duren alvorens Ferrari de karakteristieken van de wagen, en in het bijzonder de sterke punten van de wagen, volledig begrijpt. Vorig jaar presteerde de wagen van Ferrari erg wisselvallig, de performance hing erg hard af van het circuit waarop gereden werd. Dat zal dit jaar beter moeten maar ook op dat vlak zal Ferrari dus verschillende races achter de rug moeten hebben om te weten hoe de SF-24 presteert.

“Wanneer ik terugkijk naar vorig jaar dan denk ik dat je altijd twee of drie races moet wachten om te weten hoe sterk je pakket presteert. Je hebt verschillende circuits, je kan soms een zeer sterk pakket hebben op een circuit en vervolgens ga je naar een ander circuit en kan je veel meer problemen ondervinden.”

“Vorig jaar hadden we een probleem met de balans van de wagen. Zoals ik zei, dat hing vooral af van de omstandigheden van buitenaf, vooral de gevoeligheid voor de wind in het bijzonder, maar ook de temperatuur, de omgevingstemperatuur of de baantemperatuur. Dit beïnvloedde waarschijnlijk meer de racesnelheid dan onze kwalificatiesnelheid.”

“Op dat vlak moeten we als rijder belangrijke feedback geven want deze dingen kan je veel moeilijker op het vlak van de data definiëren.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print