Mercedes verbeterde ondanks ‘motorbevriezing’ haar motor: “Betrouwbaarheid is in 2024 nog belangrijker dan performance”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Op een ingrijpende reglementswijziging op motorisch vlak is het nog wachten tot in 2026 maar ondertussen probeert Mercedes ondanks de zogenaamde ‘motorbevriezing’ toch haar krachtbron toch nog te verbeteren. Toch ligt de focus ook vooral op de betrouwbaarheid.

In de Formule 1 is het steeds zoeken naar zogenaamde ‘marginal gains’, kleine verbeteringen die in totaal samen voor een serieuze verbetering in performance zorgen. Ook naar de motor wordt dan gekeken al geldt er daar wel een zogenaamde ‘motorbevriezing’ die grote ontwikkelingen op motorisch vlak tot en met eind 2025 tegenhoudt.

Hywel Thomas van Mercedes AMG High Performance Powertrains laat echter verstaan dat Mercedes ondanks die motorbevriezing toch vooruitgang heeft proberen te boeken met haar krachtbron.

“Ondanks de homologatie van de power unit is er nog steeds extra performance die je eruit kan halen,” vertelde Hywel Thomas tijdens de presentatie van de Mercedes W15 in Silverstone. “We werken zeer nauw samen met onze teamgenoten in Brackley. We hebben allemaal ons deeltje in de puzzel die gelegd wordt en waarvoor we verantwoordelijk zijn. We kijken altijd naar het maximaliseren van ons deel en zo proberen we allemaal samen om het sterkst mogelijk pakket te verwezenlijken.”

Ook bij Mercedes proberen ze op motorisch vlak dus nog vooruitgang te boeken om uiteindelijk tijdswinst te behalen. Daarbij wordt er gekeken hoe de motor zo efficiënt mogelijk in het pakket kan worden geïntegreerd en hoe de motor zo vlot en probleemloos kan functioneren. Vooral betrouwbaarheid speelt gezien het erg lang F1-seizoen daarbij een cruciale rol.

“We focussen op het verwezenlijken van de zo hoogst mogelijke performance maar ook het meest betrouwbare product dat we kunnen verwezenlijken,” aldus Thomas die beseft dat een F1-kalender met 24 races, twee meer dan vorig jaar, een zeer grote uitdaging vormt. “Dit jaar speelt betrouwbaarheid een nog belangrijkere rol dan in 2023.”

“Het is een redelijk grote uitdaging. We weten dat het niet finishen van races zeer nadelig is voor je puntentotaal dus het is een enorme focus.”

“De reglementswijziging dat we vier power units hebben tijdens het seizoen helpt enorm. Maar we weten dat dit de langste F1-kalender is in de geschiedenis van de sport. Onze capaciteit om een zo performant en tegelijkertijd zo betrouwbaar mogelijke motor te fabriceren zal uitvoerig getest worden.”