Christian Horner haalt uit naar Toto Wolff: “Is hij wel betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe Mercedes-motor?”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull-teambaas Christian Horner vraagt zich af hoe nauw Toto Wolff betrokken is bij de ontwikkeling van de power unit voor 2026 omdat Mercedes eigenlijk gewoon een klant is van High Performance Powertrains (HPP).

De beste vrienden zullen Christian Horner en Toto Wolff waarschijnlijk nooit worden, want ook nu vliegen de bloemen met potten weer in beide richtingen. De Red Bull-teambaas zette een tijdje geleden al vraagtekens bij de reglementswijzigingen voor 2026 en riep op om alles te herbekijken, vooral dan het motorische hoofdstuk.

Wolff beantwoordde de uitspraken van Horner door te stellen dat het nagelnieuwe motorprogramma van Red Bull misschien niet zo goed loopt en dat ze daarom de nieuwe regels willen uitstellen. Christian Horner is echter van het tegenovergestelde overtuigd en denkt dat Red Bull misschien wel een voorsprong heeft op de concurrentie en dat ze de limitaties van de nieuwe motoren al hebben ontdekt, dat staat te lezen op ‘Autosport.’

“Ik weet niet hoe nauw Toto Wolff betrokken is bij de motorische kant van zijn team, maar hij is een klant. Eigenlijk heeft hij niets te maken met de zaken van HPP,” aldus Horner. “De feedback die ik krijg vanuit de fabriek, naarmate het programma echt tot leven komt en de simulaties beter worden, zijn enkele van de beperkingen. Die zijn onvermijdelijk.”

“Ik zou zeggen dat het misschien het gevolg is van het feit dat we al ver gevorderd zijn dat we sommige beperkingen zien.”

“En ik denk dat, niet om er zelf beter van te worden als motorfabrikant, maar gewoon als we alles in zijn geheel bekijken. Als we kijken naar de compromissen die we moeten sluiten met betrekking tot de chassisregels met volledig actieve aero om het herstel van de motor te compenseren, het nog steeds niet te laat is om die verhouding te veranderen.”

“En er is niet veel voor nodig. Het is niet zo dat we zeggen dat we alles overhoop moeten halen en opnieuw moeten beginnen. Of je het nu doet met de brandstofstroom of met de celmassa, je moet die verhouding gewoon een beetje veranderen om ervoor te zorgen dat we geweldige races krijgen.”

Red Bull zal vanaf 2026 het enige team zijn naast Ferrari dat zijn chassis en motor helemaal in dezelfde fabriek zal bouwen.