Christian Horner: “Red Bull zou eigen motorafdeling niet opgericht hebben als we wisten dat Honda zou terugkeren”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Christian Horner laat weten dat Red Bull nooit met een eigen motorafdeling zou begonnen zijn als ze geweten hadden dat Honda in de Formule 1 zou blijven.

Toen Honda aankondigde dat ze aan het einde van het seizoen 2021 zouden vertrekken uit de Formule 1 besliste Red Bull dat ze hun eigen motoren zouden gaan ontwerpen en daarvoor werd ‘Red Bull Powertrains’ (RBPT) opgericht. Later kwam er een overeenkomst waarbij Honda Red Bull verder zou voorzien van power units via RBPT.

Ondertussen raakte bekend dat Red Bull vanaf 2026 samen met Ford een power unit zal gaan ontwikkelen en eerder deze week kwam het nieuws dat Honda en Aston Martin zullen gaan samenwerken vanaf 2026. Christian Horner laat weten dat het vooral goed nieuws voor de sport is.

“Volgens mij is het positief voor Honda en voor de Formule 1,” aldus Horner. “Het is een geweldig merk en ze hebben een grote nalatenschap in de sport.”

“We hebben genoten, en dat zullen we ook nog de komende twee en een half jaar blijven doen, van onze relatie. Het is duidelijk dat ze in 2020 aangekondigd hebben dat ze de sport zouden verlaten en daarmee hebben ze ons verplicht een beslissing te nemen over wat onze beste strategie zou zijn voor de lange termijn. Dus hebben we RBPT opgericht, zij hebben ermee ingestemd om leverancier te worden en het dat heeft geresulteerd in een fantastische werkrelatie.”

“Maar nu beginnen we natuurlijk aan onze eigen reis als motorenbouwer met Ford als partner en dat is opwindend voor de toekomst. Honda wordt vanaf 2026 een concurrent, maar ik denk dat het positief voor hen is en voor de Formule 1.”

Horner vertelt dat het oprichten van RBPT een enorme beslissing was en dat ze die stap niet zouden gezet hebben als ze geweten hadden dat Honda in de Formule 1 zou blijven.

“In veel opzichten moeten we Honda dankbaar zijn dat het ons dat zetje heeft gegeven om onze eigen motorfabriek te bouwen en de banen die het heeft opgeleverd. En dan natuurlijk het partnerschap dat we met Ford hebben, dat is bijzonder spannend voor de toekomst, de betrokkenheid van Red Bull en de aandeelhouders bij het project.”

“Zouden we dezelfde beslissing hebben genomen wetende wat Honda’s beslissing vandaag is? Absoluut niet. Maar we hebben het gedaan en we zijn eraan gewijd. Hoe meer betrokken we raken, hoe meer voordeel we zien voor de groep op lange termijn.”

Het feit dat Honda kiest om in de Formule 1 te blijven is volgens Horner een teken aan de wand dat er nog toekomst is voor de verbrandingsmotor.

“Voor mij toont het aan dat de verbrandingsmotor nog niet dood is, dat er nog steeds leven in de verbranding zit,” legde hij uit.

“Want toen ze zich terugtrokken, was dat natuurlijk vanwege elektrificatie en ik denk dat misschien met duurzame brandstoffen en nul-emissies en de route die de Formule 1 voor 2026 gaat volgen, verbranding weer relevant voor ze wordt. Terwijl het iets was dat niet op hun agenda stond.”

“Wie weet komen we terug bij V8 en V10’s die volledig duurzaam zijn. Zou dat niet fantastisch zijn?”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print