Compromis over klantenchassis in de maak

Reeds van bij het begin van het seizoen heersten er verhitte discussies over het al dan niet gebruiken van een klantenchassis. Spyker beschuldigde Toro Rosso en Super Aguri van het gebruiken van een chassis dat bijna compleet hetzelfde was als een chassis van Red Bull en Honda.

Sindsdien zijn de gesprekken over het al dan niet toestaan van een klantenchassis in de nabije toekomst nooit ver weg geweest. Er waren steeds gteams voor en tegen maar nu lijkt er alvast een compromis in de maak voor de rechtzaak die Spyker aanspande tegen Toro Rosso en Super Aguri.

Volgens Autosport.com zou er immers worden afgesproken dat de inkomsten uit tv-rechten, die er enkel zijn voor de eerste tien teams uit de wk-stand, zullen verdeeld worfden onder de drie teams. Mochten dus slechts twee van de drie vermelde teams in de top-10 eindigen, dan worden de daaruit vergaarde inkomsten netjes gedeeld door drie. In ruil daarvoor laat Spyker de aanklacht vallen.

Spyker komt dus als grote winnaar uit de hele discussie, zeker als je weet dat dat teams met een klantenchassis vanaf volgend seizoen geen recht meer hebben op al de inkomsten uit tv-rechten waarop ze tot nu toe recht hebben, maar slechts een percentage daarvan zullen verwerven.

Een definitieve overeenkomst die ondertekend is door alle partijen is er nog niet maar volgens Bernie Ecclestone zou eerstdaags alles moeten beklonken zijn.