De afvallers van klas 2006: waar zijn ze naartoe?

F1 is geen beroep met een grote jobzekerheid. Geldgebrek, sponsorbelangen, politiek en soms menselijke beslissingen, het zijn factoren waardoor een actieve F1 rijder soms plots moet wijken. Het jaar 2006 was geen uitzondering. Bij de start van het nieuwe seizoen 2007 ontbreken uit de klas van 2006 : Yuji Ide, Sakon Yamamoto, Franck Montagny, Jacques Villeneuve, Juan Pablo Montoya, Tiago Monteiro, Pedro De La Rosa, Christian Klien en niet te vergeten Michael Schumacher. Waar zijn ze naartoe en zien we ze ooit terug achter het stuur van een F1?

Yuji Ide, Sakon Yamamoto en Franck Montagny zitten of zaten in hetzelfde schuitje : Super Aguri. Honda-druk achter de schermen schoof Davidson naar voren bij Super Aguri en Montagny en Yamamoto werden getroost met een contract van testrijder. Ook Ide blijft achter de schermen medewerker van Super Aguri en mag verdere privétests afwerken. Yamamoto houdt er ook nog het raceritme en de circuitkennis in bij BCN Competition in de GP2.

Jacques Villeneuve werd half seizoen bij BMW Sauber langs de achterdeur buitengemoffeld. De oud-wereldkampioen leek wat uitgeblust na al die jaren strijd en is nu dringend op zoek naar een nieuwe uitdaging. Winst in de 24u van Le Mans misschien? Mogelijk want Villeneuve treedt er aan met het Peugeot team. Een team met sterke ambities in Le Mans. Verder steekt Jacques het niet onder stoelen of banken dat hij maar wat graag een zitje zou bemachtigen binnen het lucratieve Nascar-circuit.

Een Nascar circuit waar ook een Juan Pablo Montoya is terechtgekomen. Na 5 jaren Formule 1 stapte de flamboyante Colombiaan half seizoen ietwat gedemotiveerd uit de F1. Hij greep onmiddellijk de kans die zijn oud-teambaas Chip Ganassi voorhield : met Team Ganassi starten in de Nascar. Na 2 races in de lagere liga maakt de Colombiaan nu mede het goede weer in de topklasse van de Nascar, de Busch serie.

Pedro De La Rosa was de vervanger van dienst om Montoya’s zitje over te nemen. Pedro hoopte op een vaste race-stek maar moest snel inzien dt hij niet meer dan een interimjob uitvoerde en was tevreden om terug te keren naar zijn rol achter de schermen : testpiloot bij McLaren.

Christian Klien viel goed halfweg 2006 in ongenade bij Red Bull. Alternatieven werden hem aangeboden maar Klien hield voet bij stuk. Hij was een F1 rijder en hij zou dat blijven. Red Bull bedankte hem prompt voor bewezen diensten. Klien deed excellent lobbywerk in de coulissen en versierde tenslotte een F1 job, zij het dan achter de schermen als testrijder bij Honda.

Met de overname van Midland door Spyker werd de Nederlandse betrokkenheid klaar en duidelijk. Monteiro paste niet meer in het plaatje en mocht uiteindelijk vertrekken. Een F1 zitje behoorde voor de brave Portugees niet meer tot de mogelijkheden maar een test met de Seat WTCC wagen maakte danig indruk op hem. Tiago Monteiro neemt volgend seizoen dan ook deel aan de WTCC, het wereldkampioenschap voor toerismewagens.

En natuurlijk is er Michael Schumacher. De onnavolgbare Duitser neemt afscheid van de F1 op het toppunt van zijn roem. Ook hij verdwijnt in de coulissen van de F1. Hij zal zeker nog contact houden met de sport waarmee hij vergroeid is.

Maar de juiste omstandigheden waarin hij dit zal doen blijven op vele fronten wazig. Misschien neemt hij ooit nog eens deel aan een F1 wedstrijd. Maar als we iets geleerd hebben dan moet het wel zijn dat de Duitser een man van zijn woord is. En hij heeft gezegd dat hij stopt met rijden. Uitgezonderd natuurlijk een vrijblijvende kartwedstrijd op de eigen kartpiste.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print