“De F1 gaat met grotere en zwaardere auto’s de verkeerde richting uit”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull-ontwerper Adrian Newey vindt dat de Formule 1 de verkeerde richting uitgaat met de nieuwe regelgeving die er voor zorgt dat de auto’s alsmaar groter en zwaarder worden.

Sinds dit seizoen gelden er nieuwe regels in de Formule 1 met nieuwe bolides die voor meer spektakel op de baan moeten zorgen en het startveld door elkaar moeten schudden. Tot dusver zijn ze vrij goed in hun opzet geslaagd maar we kunnen niet om het feit heen dat de bolides steeds groter en zwaarder worden. 

Het minimumgewicht met rijder bedraagt op dit seizoen 798 kilogram en de meeste teams hebben de grootste moeite om dat gewicht te bereiken.

Adrian Newey is nooit een voorstander geweest van de nieuwe regels omdat hij vindt dat er te weinig vrijheid is voor een eigen interpretatie maar uiteindelijk moet hij nu ook toegeven dat dat best meevalt. Toch vindt hij nog steeds dat de F1 de verkeerde richting uitgaat met steeds grotere en zwaardere bolides.

“Volgens mij is het principe om auto’s makkelijker te laten inhalen door de volgende auto minder gevoelig te maken een goed idee,” aldus Newey tegenover ‘Motorsport Magazin.’

“Het helpt een beetje om het inhalen te vergemakkelijken. Volgens mij is het geen gevoelig verschil maar het helpt wel een beetje.”

“Als je zo een grote verandering in de reglementen doorvoert, die onvermijdelijk andere veranderingen met zich meebrengt zal dat er onvermijdelijk voor zorgen dat het veld groter wordt tijdens de eerste jaren.”

Op een specifiek vlak gaat het volgens Newey helemaal de verkeerde kant uit. “In een paar jaar tijd is de gewichtslimiet van zeshonderd kilogram plus dertig of veertig kilogram ballast gestegen naar achthonderd en meer.”

“We werken allemaal als gekken om het huidig voorgeschreven minimum gewicht te bereiken.”

“In het kort zijn de auto’s steeds groter en zwaarder geworden, zijn ze minder aerodynamisch efficiënt en hebben ze veel meer drag.”

Dat is volgens de Brit ook helemaal geen toeval want het is ook de tendens in de hele autoindustrie.

“Het is dan ook duidelijk dat dit de verkeerde richting is waarin de huidige autoindustrie is geëvolueerd: grotere, zwaardere auto’s en mensen die obsessief bezig zijn met het feit of ze elektrisch zullen gaan rijden of op benzine.”

“Maar het grootste probleem is de hoeveelheid energie die nodig is om het dat ding te doen bewegen, ongeacht waar die energie vandaan komt.”

Als Newey het voor het zeggen had zouden de regels dus in een hele andere richting evolueren.

“Een laag gewicht en een grote aerodynamische efficiëntie zijn de belangrijkste karakteristieken,” aldus Newey.

“Het is duidelijk dat een aantal veiligheidsproblemen ook zelf bevestigend zijn. Hoe zwaarder de auto, hoe sterker hij moet zijn.”

“Naar mijn mening hebben we kleinere, lichtere en energie efficiënte auto’s nodig.”   

Bestel als eerste jouw exemplaar van de nieuwe F1-game F1 22 !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer