De F1 weet niet hoe het verder moet, but I don’t care …

Ja inderdaad, nu ik dit tekstje schrijf ben ik de kersverse Belcar Junior Kampioen. Weer een Belgische titel op mijn palmares. Daarnaast zijn we ook GT algemeen en GT1 kampioen, dus we mogen zeker niet klagen. Het team (GLPK) heef dit jaar prachtig werk geleverd en vandaar dat ik hun nog eens wil bedanken.

Mijn seizoen is dus al bij al nog meegevallen. Op nationaal niveau de titel, met een overwinning in de 24 uren van Zolder. In het WK daarentegen is het een beetje tegengevallen. 5 keer behaalden we de finish en die 5 keer stonden we op het podium, met slechts 1 overwinning. Dus we zijn ook 5 keer uitgevallen (buiten Spa met technische problemen) en toen hingen we telkens op de eerste plaats. Ik had dus ook een wereldtitel op zak kunnen hebben, maar het geluk stond niet aan onze kant. Naar volgend jaar toe zullen we wel zien, maar wat gaat er met de F1 gebeuren?

Ik moet eerlijk zeggen heb niet alles gevolgd, maar sommige voorstellen leken mij welk leuk. Het rotatiesysteem, eigenlijk een kompleet belachelijk voorstel. Technisch niet haalbaar, want een piloot moet zijn crew en ingenieur voldoende kennen om te kunnen presteren. Autosport is namelijk een teamsport. Maar hoe meer ik erover denk hoe leuker ik het vind. Als je F1 vergelijkt met een film dan heb je nu een actiefilm, maar iedereen kijkt wel eens graag naar een komedie. Laat Schumi maar eens zien wat hij kan in een Minardi, of Yoong in een Ferrari (dan staat hij nog laatste denk ik).

De puntentelling gaat ook veranderen naar 10-8-6-5-4-3-2-1. Ik vind dit niet zo goed want daardoor is een overwinning minder waard, maar ze zullen het wel beter weten dan mij. Het systeem van extra vrije trainingen voor teams die niet trainen in het voorjaar haalt ook niet veel uit. Die extra sessie op het circuit heb je normaal niet nodig tenzij je ergens een probleem zou hebben. De testen in het voorjaar waar de grote teams de ontwikkelingen doen zijn veel belangrijker. De kleine teams hebben hiervoor uiteraard geen geld. Wat mij betreft was de regel met strafgewicht voor goede resultaten de beste keuze. Hierdoor breng je het veld dichter bij elkaar en ontstaat er spanning. Dit systeem wordt al in verschillende series gebruikt o.a. het WK voor GT’s waaraan ik deelneem en blijkt goed te werken.

Voor mij brengen de nieuwe regels de middenmoot en de mindere teams dichter bij elkaar. Maken het voor hun iets goedkoper door de regel van het testen. Maar de grote teams gaan nog meer afstand nemen. Het is dus de F1 kunstmatig in leven houden, maar voor het spektakel vrees ik. Met andere woorden de grote teams hadden het weer voor het zeggen bij de stemming van de regels.

Sportieve groeten,

Anthony Kumpen
Ja inderdaad, nu ik dit tekstje schrijf ben ik de kersverse Belcar Junior Kampioen. Weer een Belgische titel op mijn palmares. Daarnaast zijn we ook GT algemeen en GT1 kampioen, dus we mogen zeker niet klagen. Het team (GLPK) heef dit jaar prachtig werk geleverd en vandaar dat ik hun nog eens wil bedanken.
a:0:{}
Mijn seizoen is dus al bij al nog meegevallen. Op nationaal niveau de titel, met een overwinning in de 24 uren van Zolder. In het WK daarentegen is het een beetje tegengevallen. 5 keer behaalden we de finish en die 5 keer stonden we op het podium, met slechts 1 overwinning. Dus we zijn ook 5 keer uitgevallen (buiten Spa met technische problemen) en toen hingen we telkens op de eerste plaats. Ik had dus ook een wereldtitel op zak kunnen hebben, maar het geluk stond niet aan onze kant. Naar volgend jaar toe zullen we wel zien, maar wat gaat er met de F1 gebeuren?

Ik moet eerlijk zeggen heb niet alles gevolgd, maar sommige voorstellen leken mij welk leuk. Het rotatiesysteem, eigenlijk een kompleet belachelijk voorstel. Technisch niet haalbaar, want een piloot moet zijn crew en ingenieur voldoende kennen om te kunnen presteren. Autosport is namelijk een teamsport. Maar hoe meer ik erover denk hoe leuker ik het vind. Als je F1 vergelijkt met een film dan heb je nu een actiefilm, maar iedereen kijkt wel eens graag naar een komedie. Laat Schumi maar eens zien wat hij kan in een Minardi, of Yoong in een Ferrari (dan staat hij nog laatste denk ik).

De puntentelling gaat ook veranderen naar 10-8-6-5-4-3-2-1. Ik vind dit niet zo goed want daardoor is een overwinning minder waard, maar ze zullen het wel beter weten dan mij. Het systeem van extra vrije trainingen voor teams die niet trainen in het voorjaar haalt ook niet veel uit. Die extra sessie op het circuit heb je normaal niet nodig tenzij je ergens een probleem zou hebben. De testen in het voorjaar waar de grote teams de ontwikkelingen doen zijn veel belangrijker. De kleine teams hebben hiervoor uiteraard geen geld. Wat mij betreft was de regel met strafgewicht voor goede resultaten de beste keuze. Hierdoor breng je het veld dichter bij elkaar en ontstaat er spanning. Dit systeem wordt al in verschillende series gebruikt o.a. het WK voor GT’s waaraan ik deelneem en blijkt goed te werken.

Voor mij brengen de nieuwe regels de middenmoot en de mindere teams dichter bij elkaar. Maken het voor hun iets goedkoper door de regel van het testen. Maar de grote teams gaan nog meer afstand nemen. Het is dus de F1 kunstmatig in leven houden, maar voor het spektakel vrees ik. Met andere woorden de grote teams hadden het weer voor het zeggen bij de stemming van de regels.

Sportieve groeten,

Anthony Kumpen

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print