Het tussenseizoen

Momenteel zijn er geen F1 races. In heel Europa ligt de race wereld zo goed als stil. Desondanks is dit tussenseizoen een van de belangrijkste momenten van het jaar. De teams onderhandelen met piloten, ingenieurs, personeel en sponsoren. De piloten trachten een zitje te vinden en zoeken daarvoor de geschikte partners.

Maar het belangrijkste is weer zoals altijd in de autosport, wie heeft hoeveel geld. Teams met voldoende budgetten kunnen kiezen wat ze willen. Ze nemen de beste ingenieurs en de best beschikbare piloten. Als het teambudget niet voldoende is opteert men voor piloten die het budget kunnen aanvullen.

Nemen we even Jaguar als voorbeeld. Vorig jaar ging niet alles naar wens. Daarbij komt dat men voor het komend seizoen niet voldoende budget heeft. Met als gevolg tal van ontslagen. Verschillende personeelsleden werd de deur gewezen. De topman van het team Niki Lauda werd ook ontslaan. De hoofdreden die werd aangehaald was dat Lauda te duur was, maar ook het algemene falen van het team zal hierin een belangrijke rol gespeeld hebben. Lauda heeft ondanks een zeer goed piloot te zijn, zijn management kwaliteiten nooit echt kunnen bewijzen, kijk maar eens naar Lauda Air.

Aan de andere kant heb je Ferrari, dat weer extra geld in een kwalificatiewagen gaat steken. Dit zal de spanning in de F1 niet ten goede komen, maar chapeau voor hun. Ze hebben de laatste jaren zoveel successen geboekt, dat ze nu tijd en geld kunnen steken in de ontwikkeling van een kwalificatiewagen.

Een ander belangrijk voorval in het tussenseizoen was het verwerpen van de toelating van Arrows. Eerst mochten ze meedoen, dan niet en nu misschien. Wat een zever, ik ben er zo goed als zeker zullen starten volgend seizoen. Waarom? Hoe meer teams, hoe interessanter. Meer auto’s is altijd mooier om te zien. Zorgt ook altijd voor meer spektakel, meer kansen op crashes, inhaalmanoeuvres …. Waarom dan dit spelletje dan de FIA. Ten eerste om te laten zien: Wij zijn de baas. Ook om extra publiciteit te creëren voor de F1 algemeen, want zo valt er meer te schrijven. Maar vooral om naar sponsors en dergelijke te tonen dat alleen de “elite” tot de F1 wordt toegelaten. Laten we hopen dat deze houding niet hun eigen dood zal worden in de toekomst.

Sportieve groeten,

Anthony Kumpen
Momenteel zijn er geen F1 races. In heel Europa ligt de race wereld zo goed als stil. Desondanks is dit tussenseizoen een van de belangrijkste momenten van het jaar. De teams onderhandelen met piloten, ingenieurs, personeel en sponsoren. De piloten trachten een zitje te vinden en zoeken daarvoor de geschikte partners.
a:0:{}
Maar het belangrijkste is weer zoals altijd in de autosport, wie heeft hoeveel geld. Teams met voldoende budgetten kunnen kiezen wat ze willen. Ze nemen de beste ingenieurs en de best beschikbare piloten. Als het teambudget niet voldoende is opteert men voor piloten die het budget kunnen aanvullen.

Nemen we even Jaguar als voorbeeld. Vorig jaar ging niet alles naar wens. Daarbij komt dat men voor het komend seizoen niet voldoende budget heeft. Met als gevolg tal van ontslagen. Verschillende personeelsleden werd de deur gewezen. De topman van het team Niki Lauda werd ook ontslaan. De hoofdreden die werd aangehaald was dat Lauda te duur was, maar ook het algemene falen van het team zal hierin een belangrijke rol gespeeld hebben. Lauda heeft ondanks een zeer goed piloot te zijn, zijn management kwaliteiten nooit echt kunnen bewijzen, kijk maar eens naar Lauda Air.

Aan de andere kant heb je Ferrari, dat weer extra geld in een kwalificatiewagen gaat steken. Dit zal de spanning in de F1 niet ten goede komen, maar chapeau voor hun. Ze hebben de laatste jaren zoveel successen geboekt, dat ze nu tijd en geld kunnen steken in de ontwikkeling van een kwalificatiewagen.

Een ander belangrijk voorval in het tussenseizoen was het verwerpen van de toelating van Arrows. Eerst mochten ze meedoen, dan niet en nu misschien. Wat een zever, ik ben er zo goed als zeker zullen starten volgend seizoen. Waarom? Hoe meer teams, hoe interessanter. Meer auto’s is altijd mooier om te zien. Zorgt ook altijd voor meer spektakel, meer kansen op crashes, inhaalmanoeuvres …. Waarom dan dit spelletje dan de FIA. Ten eerste om te laten zien: Wij zijn de baas. Ook om extra publiciteit te creëren voor de F1 algemeen, want zo valt er meer te schrijven. Maar vooral om naar sponsors en dergelijke te tonen dat alleen de “elite” tot de F1 wordt toegelaten. Laten we hopen dat deze houding niet hun eigen dood zal worden in de toekomst.

Sportieve groeten,

Anthony Kumpen

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print