“De Formule 1 moet deze kans grijpen en een beter motorgeluid ontwikkelen”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens Ford, dat in 2026 de officiële motorpartner van Red Bull zal zijn, moet de Formule 1 proberen om een goede balans te vinden wat betreft het geluid dat de F1-motoren produceren. Ook F1-baas Stefano Domenicali liet eerder al verstaan dat het motorgeluid verbeterd zal worden.

Sinds de introductie van de V6-hybridemotoren met turbo in 2014 deden niet alleen de fans maar ook heel wat rijders hun beklag over het slecht motorgeluid dat die generatie motoren produceert. Sindsdien werd er geëxperimenteerd met mogelijke oplossingen om het geluid te verbeteren maar het wordt wachten op de nieuwe generatie motoren om het motorgeluid ook te verbeteren.

F1-baas Stefano Domenicali liet zelfs al uitschijnen dat er vanaf 2030 door duurzamen brandstoffen zelfs motoren zonder hybridecomponent geïntroduceerd zouden kunnen worden en dat zou dan voor een veel beter motorgeluid kunnen zorgen dat opnieuw doet terugdenken aan de magische tijd met de V8-motoren van vroeger. Toch zal er volgens Domenicali ook al in 2026 een beter motorgeluid verwezenlijkt worden.

“We hebben nood aan een ander geluid. Het is muziek voor mijn oren,” aldus Domenicali tegenover ‘3AW’ eerder dit jaar. “Het klopt dat we vroeger 12 cilinders hadden, wat een andere frequentie is, zeer luid. Vervolgens tien, daarna acht, het gaat niet opnieuw verder naar beneden gaan.”

“De situatie is gewoon anders. Uiteraard moeten we hybride hebben, we gaan in de toekomst hybride hebben.”

“Maar het is de bedoeling om ervoor te zorgen dat de nieuwe regels ervoor zorgen dat het motorgeluid op zich luider zal zijn, het maakt deel uit van de emotie.”

“Dat is wat onze fans willen horen, het is aan ons om daarvoor te zorgen.”

Ook bij Ford, dat met Red Bull Powertrains samenwerkt aan de volgende generatie F1-motoren, geven ze toe dat er goed bekeken moet worden hoe het motorgeluid in de Formule 1 verbeterd kan worden.

“Er moet nog beslist worden hoe de motoren in 2026 zullen klinken,” aldus Rushbrook tegenover ‘Speedcafe’. “Er zijn immers al wijzigingen voor de power unit in 2026 en wijzigingen voor de wagens, dat zal ervoor zorgen dat de wagens in 2026 op veel vlakken anders zullen klinken.”

“Maar dat is een open discussie, ook al racen we nog niet in 2026. Die meetings en gesprekken zijn al volop bezig. Wat willen we verder in de toekomst nog wijzigen?”

Rushbrook is duidelijke en voorstander van luidere F1-motoren maar tegelijkertijd moet er volgens hem een goede balans gevonden worden tussen twee generaties van F1-fans die een andere tolerantie hebben op het vlak van geluid.

“Er zal zeker en vast een verschil zijn,” aldus Rushbrook. “Wanneer je naar een race gaat, zeker met je familie, dan wil je met elkaar kunnen communiceren.”

“Er moet denk ik een goede balans zijn, of het juiste niveau. Dus ja, we zullen zien hoe die gesprekken verlopen.”