Toekomstig Alpine-racepiloot Jack Doohan vertelt over de vreemde ervaring die hij had toen hij het moest opnemen tegen Mick Schumacher met als inzet een zitje bij Alpine in 2025.
Voorafgaand aan de GP van Groot-Brittannië in juli hield Alpine een testsessie op het circuit Paul Ricard die door de media werd omschreven als een shootout om te bepalen wie volgend jaar naast Pierre Gasly de tweede rijder bij de Franse formatie zou worden.
De gladiatoren van dienst waren Mick Schumacher en Jack Doohan die hun kunnen mochten tonen in een bolide van 2022. Als Doohan terugkijkt op de dag omschrijft hij de ervaring als ‘ongewoon’ omdat hij Mick Schumacher al lang kent.
“Het was vreemd,” zei de zoon van 500cc motorlegende Mick Doohan. “Voor mij bleef het zakelijk. Ik dacht er niet anders over dan dat ik aan het eind van de dag gewoon in de auto stap en zo hard mogelijk rijd.”
“Het maakt niet uit wie er naast me zit. Het betekent niet dat ik anders zal zijn buiten de auto. Maar als ik instap, heb ik die mentaliteit om zo snel mogelijk te zijn.”
Voor Doohan was het duidelijk dat hij er alles aan zou doen om dat zitje te bemachtigen, wie zijn tegenstander ook zou zijn.
“Wat de uitkomst ook was, ik denk dat ik mezelf zo opgesteld heb dat ik de eerste was in de rij om dit zitje te krijgen, ongeacht wie er tegenover me stond,” voegde hij eraan toe.
Zijn vastberadenheid haalde het ook, want twee weken geleden bevestigde Alpine dat Doohan de vervanger van Esteban Ocon zou worden bij het team uit Enstone. Doohan had al een aantal oefensessies mogen afwerken voor Alpine en daar had hij een goede indruk nagelaten door zijn constante prestaties.
“Na het eerste kwartaal van het jaar wist ik dat er… laten we zeggen, een kans was om na te jagen, een mogelijkheid dat ik hiervoor kan vechten,” legde hij uit.
“Er was geen bepaalde opdracht. Er waren duidelijk veel mensen die nog niet onder contract stonden en er was zoveel aan de hand, dus ik moest heel geduldig zijn en mijn tijd uitzitten en echt mijn zaak verdedigen, ervoor zorgen dat ik elke keer dat ik achter het stuur zat het maximale eruit haalde.”
Ondanks de grote druk werd het geduld van Doohan beloond met een racezitje: “Ik ben dankbaar dat het geduld heeft geloond, net als het niet racen, want dat is een risico. Maar als ik dat risico niet had genomen, was dit mogelijk niet gebeurd.”
Voor de rest van het seizoen blijft Doohan aan de slag als reserverijder voor Alpine en zal hij vooral veel werk gaan verrichten in de simulator om zich voor te bereiden op volgend seizoen. Schumacher blijft voor Alpine aan de slag in het WEC.