“De problemen met de Mercedes F1-bolide werden veroorzaakt door één kleine fout”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

De technisch directeur van Mercedes, Mike Elliott, vertelt dat alle problemen die het team ondervindt met de W13 terug te brengen zijn naar één moment, één kleine fout.   

Na acht jaar van dominantie is Mercedes er in 2022 met nog vijf races te gaan nog niet in geslaagd om een race te winnen. Nochtans toen Mercedes aan het begin van dit seizoen op de proppen kwam met de W13 met ‘zero sidepods-design’ dacht iedereen dat de formatie uit Brackley daar een aerodynamisch voordeel ging uit halen.

Maar niets bleek minder waar te zijn want de W13 is moeilijk af te stellen en kampte enorm met porpoising. Gedurende het seizoen was er wel beterschap op te merken maar de tijd begint te dringen voor die eerste zege in 2022.

Volgens technisch directeur Mike Elliott zijn de problemen van de W13 terug te brengen naar een bepaald moment. Dat vertelt hij in de podcast van de ‘Beyond The Grid’ podcast.

 “Je kijkt naar hoe we de auto hebben ontwikkeld, en ik kan één moment van vorig jaar aanwijzen waarop we iets hebben gedaan waarvan ik denk dat we een fout hebben gemaakt”, legt Elliott uit.

“Wat je ziet in termen van prestaties en de manier waarop het van race tot race schommelt als gevolg daarvan, en dat is een fout die we al een tijdje wisten en hebben gecorrigeerd, zijn onze prestaties geleidelijk aan beter geworden.”

“Maar het is iets wat we voorlopig nog niet volledig kunnen corrigeren en dat zullen we in de winter doen.”

Elliott gaat niet dieper in op de precieze oorzaak van de problemen maar er valt af te leiden dat er iets mis is met de vloer van de W13 maar ook het ‘zero sidepod concept’ zal waarschijnlijk onder de loep genomen worden. Wat de sidepods betreft heeft het team waarschijnlijk iets te veel naar een maas in het net van de reglementen gezocht.

“Met een maas in het net ga je door de winter en denk je: ‘Heeft iemand anders het gezien, zal iemand anders er mee voor de dag komen?’ gaat Elliott verder.

“Hoewel het er visueel heel anders uitziet, gaat het, zoals altijd met deze dingen, om kleine aerodynamische voordelen.

“Zonder een ontwikkeling uit te voeren op het concept dat we hebben, en een ontwikkeling op een ander concept, is het moeilijk om te weten wat het uiteindelijk waard zal zijn.”

“Maar het was geen enorme gamechanger, in de lessen die we dit jaar hebben geleerd, gaat het minder om de vorm van de auto, maar meer om de manier waarop we de ontwikkeling van de auto benaderen, daar zit het verschil.”

“Als je naar de sidepods kijkt, zeggen mensen ‘dat ziet er heel anders uit, dat moet wel heel anders werken dan bij de rest van de auto’s’, en dat is niet zo, het is gewoon een iets andere oplossing.”

“Aerodynamisch gezien denk ik niet dat het een enorme afwijking is van de andere auto’s, het is gewoon iets dat voor ons een klein beetje extra performance toevoegt.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner
Sinterklaas 2022Sinterklaas 2022
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sinterklaas 2022Sinterklaas 2022