Dreigt de F1 trager te worden dan Formule E?: “Misschien moet de F1 ook volledig elektrisch worden”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Het doel van de Formule 1 is op termijn koolstofneutraal te worden door een nieuw motorisch concept vanaf 2026 maar volgens Nico Rosberg zou dat wel eens te laat kunnen zijn.

Regeringen overal ter wereld versnellen de maatregelen om verbrandingsmotoren te verbannen volgens Nico Rosberg en hij ziet dat als een kans voor de Formule 1 om volledig elektrisch te worden. 

“Ze gaan voor synthetische brandstoffen, wat voor mobiliteit als zodanig niet de beste oplossing zal zijn,” aldus Rosberg tegenover ‘The Race.’

“Synthetische brandstoffen zijn zeer relevant voor andere mobiliteitssectoren, of het nu gaat om vliegtuigen of containerschepen of vrachtwagens of wat dan ook,” vervolgde hij. “F1 gaat die weg op en zal een sleutelrol spelen bij de ontwikkeling van deze e-brandstoffen.”

“Hopelijk zal dat als gevolg hebben dat al die andere mobiliteitssectoren daarvan zullen profiteren. Maar is dat genoeg voor de F1 om als enige op het gebied van mobiliteit met e-brandstoffen relevant te zijn?”

De voorzitter van de Formule E, Alejandro Agag, is er alvast van overtuigd dat het een kwestie van tijd is eer elektrische auto’s sneller zullen zijn dan de F1 en hij ziet dan ook elektriciteit als perfecte opvolger van de hybride-motoren waar de F1 vandaag nog gebruik van maakt.

“Door de batterijtechnologie in elektrische auto’s te ontwikkelen zullen we op een dag sneller gaan,” beweerde Agag. “We zouden vandaag sneller kunnen gaan, het enige is dat we geen energie in de batterij zouden hebben.”

“Maar wat de aandrijving betreft, zouden we vier motoren kunnen plaatsen – één op elk wiel – en 10 minuten sneller kunnen gaan dan de Formule 1,” betoogde hij. “Dat komt nog wel. De hoeveelheid energie die de accu kan opslaan zal komen, de accu zal lichter worden.”

“Al de progressie die we in de Formule E hebben gehad via Gen1, Gen2, Gen3 – het is trapsgewijs. Dit is hoe ik het zie.”

“Tenzij iemand zegt: ‘Nee, we gaan liever langzamer en gaan door met benzine’, dan is dat ook prima”, vertelde Agag op een evenement van Formule E-sponsor en partner Julius Baer in Monaco. “Maar zover zijn we nog niet.”

Dat zou betekenen dat het binnenkort tot een clash komt tussen de Formule 1 en de Formule E. Als onderdeel van de overeenkomst tot oprichting van de volledig elektrische series, zal de FIA geen volledig EV en waterstof single-seater series goedkeuren vóór 2039 – waaronder de F1.

“We hebben in de Formule E een exclusieve licentie voor het kampioenschap. We zullen een exclusieve licentie hebben voor waterstof, dat staat ook in onze licentie”, zei Agag.

“Dus op dit moment benadert de Formule 1 dit als het omvatten van de biobrandstof wetenschappen, synthetische brandstoffen … dat is nog een van deze technologieën die in de mix kunnen komen.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer