De vinnen onder de spiegels van de Mercedes W13 zijn reglementair volgens de FIA. De zaak werd ook besproken met de teambazen van de andere teams en er zijn drie opties over hoe het nu verder moet.
De discussie over de spiegels van Mercedes ontstond tijdens de testweek in Bahrein. Samen met de minimalistische sidepods introduceerde Mercedes ook een soort van vinnen onder de spiegels van hun W13.
Zoals dat wel eens meer gaat in de Formule 1 ontaarde de discussie al snel in een zogenaamde ‘spiegeloorlog’ toen Christian Horner en Mattia Binotto de legaliteit van de spiegels in vraag stelden.
Volgens Horner en Binotto genereren de vinnen een aerodynamisch effect terwijl ze er gewoon zouden moeten zijn om de spiegels te ondersteunen. Er werd ook geopperd dat de vinnen de veiligheid van de bolide in het gedrang zou brengen maar dat werd van tafel geveegd en er werd beslist dat ze mogen blijven.
In het Duitse ‘Auto, Motor und Sport’ staat te lezen dat er discussies zijn tussen de teams over hoe het nu verder moet. Er is wat ophef ontstaan omdat Mercedes nu wegkomt met een voordeel ten opzichte van de andere teams want voor hen is het immers te laat om de vinnen nog na te maken en voor sommige teams is het zelfs onmogelijk om ze te plaatsen.
Daarom zijn er volgens ‘Auto, Motor und Sport’ nu drie opties mogelijk. De eerste optie is het legaliseren van de vinnen voor alle teams om ze te kopiëren maar omdat dat onmogelijk is is er optie nummer twee, namelijk de regels versoepelen en alle teams de kans geven om te kopiëren. De derde optie is het concept te verbieden vanaf 2023 en dan mag niemand nog soortgelijke vinnen zetten op die plaats.
Bij Mercedes verwachten ze dat de teams voor de derde optie zullen gaan en zodoende zullen ze een licht voordeel hebben in 2022 want het concept verbieden kan nu niet meer.