Tijdens de tweede oefensessie voor de GP van Japan maakte Jack Doohan een bijzonder zware crash. Maar wat veroorzaakte die erg zware crash van Doohan?
Het is iets dat Jack Doohan absoluut niet kon gebruiken, een zware crash, want in de wandelgangen werd al voor aanvang van het seizoen gesuggereerd dat Doohan tijdens de eerste raceweekends sterk zou moeten presteren om zijn racezitje bij het Alpine F1 team te kunnen behouden. En dan komt zo’n erg zware crash erg ongelegen.
Maar wat lag er nu aan de basis van de zware crash van Jack Doohan? Was het een mechanisch defect aan de wagen of een rijdersfout? Uit beelden van de crash blijkt dat het om een rijdersfout van Jack Doohan gaat.
Nu blijkt dat het DRS-systeem van Jack Doohan nog open stond bij het ingaan van de eerste bocht. Normaal gesproken moet dat systeem zichzelf automatisch sluiten wanneer een rijder lift, en dus van het gas gaat, of remt. De eerste bocht op het circuit van Suzuka is echter een volgas-bocht waardoor de rijders het DRS-systeem zelf moeten sluiten.
Het circuit van Suzuka is tegelijkertijd echter één van de weinige circuits op de kalender waar er bij het ingaan van de eerste bocht volgas wordt gereden en het DRS-systeem dus zelf moet gesloten worden. Op onboard-beelden is te zien dat Doohan de knop niet bedient om het DRS-systeem te sluiten. Doohan is dus zelf in de fout gegaan en vooral op het circuit van Suzuka kan dat dus grote gevolgen hebben.
Gelukkig voor Jack Doohan kwam hij redelijk ongeschonden uit de crash, wat niet gezegd kan worden van zijn Alpine F1-bolide. Mogelijk komt Doohan zijn carrière en zelfvertrouwen echter ook niet ‘ongeschonden’ uit deze crash. Afwachten of Jack Doohan in de komende races inderdaad moet vrezen voor zijn racezitje …
A sizeable crash for Jack Doohan in FP2 😱
— Formula 1 (@F1) April 4, 2025
He is OK and out of the car#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/uCDCUcGKcy
A huge impact for Jack Doohan at Turn 1 😲
— Formula 1 (@F1) April 4, 2025
Doohan is OK and out of the car #F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/E0eyamwiVj