Volgens David Coulthard en Eddie Jordan zorgt DRS, het zogenaamde ‘Drag Reduction System’, ervoor dat het inhalen te gemakkelijk gaat, vooral omdat de rijder die voorop rijdt benadeelt wordt.
Nadat het jarenlang erg moeilijk was om in de Formule 1 de wagen voor je in te halen werd het zogenaamde ‘Drag Reduction System’ geïntroduceerd. Daarbij mag een rijder die binnen een seconde van zijn voorligger rijdt op bepaald rechte stukken zijn achtervleugel ‘openen’ zodat hij een hogere topsnelheid haalt en daardoor de wagen voor in theorie makkelijker, maar ook niet te gemakkelijk, kan inhalen.
En vooral bij dat laatste schort er iets. Er wordt immers nog altijd geklaag dat inhalen te moeilijk gaat in de Formule 1 maar wanneer DRS eraan te pas komt dan gaat hij bij momenten veel te vlot en is de voorop liggende rijder kansloos. David Coulthard en Eddie Jordan vinden DRS dan ook een oneerlijke regel.
“We hebben onlangs de GP van Brazilië op een nat circuit gezien, natte omstandigheden en uiteraard geen DRS, het was een schitterende race,” aldus Coulthard tijdens de ‘Formula For Success’ podcast. “Ik vind persoonlijk dan ook dat DRS vaak te effectief is wat betreft het ervoor zorgen dat je een andere wagen kan inhalen. Er was het anticiperen om een inhaalmanoeuvre te kunnen doen, om een kans ertoe te krijgen. Ik vind dan ook dat ze het effect van DRS moeten verminderen.”
Voormalig F1-teambaas Eddie Jordan was het eens met Coulthard, hij ging zelfs nog verder in het geven van kritiek op DRS.
“Alles wat geconstrueerd is, alles wat vals is, alles wat in de plaats komt van het echte verhaal dat zich op een dramatische en eerlijke, een correcte manier ontvouwt, is naar mijn mening vals. DRS is fundamenteel vals. Het is vals.”
“We zagen een geweldige race in Brazilië. laat ons aannemen dat Lando Norris van de baan gaat. Laat ons aannemen dat hij de jump krijgt bij de start van de race. De derde ronde, hij bevindt zich nog niet binnen een seconde, laat ons zeggen dat het Oscar Piastri niet is, laat ons aannemen dat het een andere rijder is, bijvoorbeeld Charles Leclerc die dicht genoeg bij hem is en DRS krijgt. Er wordt de heuvel op gereden en bam, hij is voorbij. Voor mij is dat geen gevecht. Dat is geen gevecht.”
“Dat is zoals een bokser hebben die op bepaalde momenten met één hand is vastgebonden, dat is een onfair voordeel, niet? Ik bedoel, hij beschikt niet over alle middelen om zich te verdedigen.”
“Mijn mening is, wanneer je het niet op een faire en eerlijke manier kan doen, wat we allemaal in jouw dagen deden David, waarom zou je dan een goede rijder pushen om zijn positie op te geven, het is een domme regel wanneer DRS wordt gebruikt. Ik ben er geen voorstander van. Het spijt me echt. Het zou zoals vroeger moeten, jullie mogen van me vinden wat jullie willen.”
Het F1-seizoen 2025 zal het laatste seizoen zijn waarin DRS wordt gebruikt, vanaf de nieuwe regels in 2026 wordt DRS geschrapt en vervangen door actieve aerodynamica.