DRS verdwijnt in 2026 en wordt vervangen door ‘Manual Override Mode’: gaat inhalen moeilijker of makkelijker worden?

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De FIA onthulde gisteren de nieuwe regels voor het F1-seizoen 2026. Daarbij was het verdwijnen van het ‘Drag Reduction System’, ofwel DRS, één van de meest opvallende wijzigingen. Het systeem wordt vanaf 2026 vervangen door de ‘Manual Override Mode’ die rijders moet helpen in hun strijd met andere wagens.

DRS wordt ondertussen al heel wat jaren in de Formule 1 gebruikt maar vanaf 2026 wordt het technisch reglement in de Formule 1 dus ingrijpend aangepast en verdwijnt dus ook DRS. De ‘Manual Override Mode’ zal DRS vervangen en is een modus op de wagen die voor een extra elektrische boost aan snelheid en vermogen zal zorgen.

Het systeem zorgt ervoor dat de energie van een voorligger vanaf een snelheid van 290 km/u geleidelijk aan begint af te nemen. Mocht de voorligger 355 km/u bereiken dan zal het energieverbruik een nulpunt bereiken. De achtervolger zal op zijn beurt het omgekeerde scenario beleven want de zogenaamde ‘MGU-K override’ zal tot een snelheid van 337 km/u voor 350 kW aan extra energie geven, wat voor een extra boost van 0.5 megajoule kan zorgen.

Jan Monchaux, technisch directeur bij de FIA voor single-seaters, probeert ons uit te leggen hoe het in zijn werk gaat.

“Momenteel zit je met DRS binnen één seconde achter de wagen voor je, waarmee de voorwaarde aangevinkt wordt en je de gelegenheid krijgt om je DRS op een rechte lijn te openen. Dat zal niet meer het geval zijn. De logica zal echter hetzelfde blijven. Je bent dicht genoeg bij een andere wagen en dan krijg je een extra hoeveelheid aan energie voor één ronde, die je dan in kan zetten op het moment dat je zelf wil. De extra hoeveelheid energie is bepaald en dat zal een energieboost geven om uiteindelijk de volgende wagen de kans te geven om aan het einde van het rechte stuk in te halen.”

Afwachten tot 2026 om te zien hoe het er in de praktijk aan toegaat en of inhalen inderdaad eenvoudiger wordt en of we meer actie op de baan zullen zien.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print