“Een Balance of performance-systeem zoals in Le Mans zou de F1 kapot maken’

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Mercedes-teambaas Toto Wolff vindt dat de Formule het balance of performance-systeem, zoals gebruikt in het WEC, niet moet gaan imiteren.

Sinds het begin van dit seizoen staat er geen maat op het team van Red Bull, de Oostenrijkse renstal kaapt alle raceoverwinningen weg en ze komen nog dominanter voor de dag dan vorig seizoen. Toch is Toto Wolff niet gewonnen voor een balance of performance-systeem, zoals in het WEC gebruikt wordt, om het veld korter bij elkaar te brengen.

“Als we dat doen maken we de sport kapot,” aldus Wolff in Monaco. “”Dit is een prestatiegericht systeem. De beste rijder en de beste auto die evenveel geld uitgeven, winnen het kampioenschap. En als je in één van beide de regels overtreedt, moet je zwaar worden gestraft, maar alleen dan, niet voor goed werk.” 

“Formule 1 is een meritocratie en ze hebben gewoon goed werk geleverd,” voegde Wolff eraan toe. “De auto is snel in alle omstandigheden, de rijder is op de top van zijn kunnen.”

De laatste wijzigingen in het WEC werden tien dagen voor Le Mans doorgevoerd. Toyota had de eerste drie races van het kampioenschap gewonnen en moest daardoor zestien kilogram meer meesleuren over het legendarische Circuit de la Sarthe dan concurrent Ferrari. De Japanners mochten tijdens een stint wel meer elektrisch vermogen gebruiken dan Ferrari terwijl de andere teams met lichtere auto’s mochten racen en meer elektrisch vermogen gebruiken.

Het was Ferrari dat aan het langste eind trok in Le Mans met een voorsprong van 81 seconden op Toyota, dat teruggevallen was door een crash van Hirakawa in de laatste uren van de race.