“Een grindbak had het incident tussen Verstappen en Hamilton kunnen voorkomen”

F1 - Twitter
F1 - Twitter

Volgens Carlos Sainz zou een grindbak een goede oplossing geweest zijn om het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in Brazilië te vermijden.

Toen Lewis Hamilton in Interlagos zijn kans waagde bij Max Verstappen in bocht vier stond het in de sterren geschreven dat de Nederlander zijn vel duur zou verkopen. Toen de wereldkampioen, profiterend van zijn DRS, kwam aanstormen ging Verstappen laat in de ankers en dwong hij zowel zichzelf als Hamilton van de baan.

De stewards vonden het niet nodig om het incident te onderzoeken, wat uiteraard niet naar de zin van Mercedes was, maar uiteindelijk ging Hamilton bij een latere poging wel makkelijk voorbij Verstappen en won hij de GP van Brazilië. Het laatste woord is echter nog niet gezegd over het bewuste incident want Mercedes heeft de stewards gevraagd om het incident alsnog te onderzoeken. 

Volgens Carlos Sainz zouden deze discussies vermeden kunnen worden als er weer meer gekozen zou worden voor grindbakken in plaats van gigantische uitloopstroken.

“Ik denk persoonlijk dat dit probleem zou worden opgelost met een grindbak bij het uitkomen van bocht vier,” aldus Sainz tegenover ‘Autosport.’

“Ik denk dat je bij de start ook zag dat een paar auto’s, waaronder wijzelf, wijd gingen in bocht vier. Als daar een grindbak was geweest, hadden we dat niet gedaan.”

“En in plaats van dat het een probleem is voor de stewards, als je daar een grindbak zou plaatsen, zou het geen probleem zijn voor de stewards, voor Michael Masi, voor Lewis, voor Max of voor ons.”

Maar de uitloopstroken weer ombouwen naar grindbakken is niet zo simpel omdat er op sommige banen ook motorraces georganiseerd worden. De Formule 1 geeft de voorkeur aan de lange uitloopstroken omdat bij een incident in een grindbak de kans groot is dat de race beëindigd is voor een of meerdere auto’s. 

Maar in Interlagos is er geen MotoGP-race, dus dat zou volgens Ferrari-rijder Carlos Sainz geen struikelblok mogen zijn.

“We blijven vragen om grindbakken en we hopen in de toekomst, zeker op een circuit als Interlagos waar geen MotoGP wordt gereden, grindbakken terug te zien omdat we dan nooit zo laat in bocht vier zouden remmen”, aldus Sainz

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Select juli 2022Select juli 2022
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Select juli 2022Select juli 2022