“Een nieuwe F1-bolide begrijpen is een langdurig leerproces”

De F1-teams presenteerden de voorbije maand hun nieuwe bolides. Vervolgens werden ze ook gedurende acht dagen uitvoerig getest tijdens de wintertests in Barcelona. Een nieuwe F1-bolide leren begrijpen is echter een langdurig proces.


Het testwerk van de teams ter voorbereiding van het nieuwe F1-seizoen 2018 zit erop. De teams keerden na de afsluitende testdag op vrijdag terug naar de fabrieken om daar de laatste voorbereidingen te treffen voor het eerste raceweekend van het nieuwe seizoen dat binnen anderhalve week in Australië van start gaat.

Ongetwijfeld zullen de verzamelde data van tijdens de wintertests grondig geanalyseerd worden. F1-bolides zullen aangepast worden om de prestaties soms met amper enkele honderdsten of zelfs duizendsten te verbeteren. Inderdaad, een F1-bolide verbeteren en sneller maken gebeurt niet van vandaag op morgen, het is een langdurig proces.

“Er zijn heel wat wijzigingen binnen het team alsook bij de wagen op zich. Het vraagt de nodige tijd om alles vervolgens te ontwikkelen en te optimaliseren,” aldus Paddy Lowe, de technisch directeur bij het Williams F1 team. “Ik denk dat we gedurende het seizoen, alsook volgde seizoen, heel wat progressie kunnen boeken. We bevinden ons aan het begin en er is heel wat potentieel.”

“De correlatie tussen onze eigen berekeningen en wat we tijdens de tests hebben gezien zit goed. Williams haar niveau om de aerodynamische prestaties te meten is één van de sterkste die ik ooit gezien heb. Zowel de technologie als de mensen die er werken zijn zeer goed. We beschikken over een uitstekende windtunnel, een windtunnel die tot de beste behoort. We beschikken over de tools en maken er goed gebruik van maar er is potentieel voor meer.”

Ondanks die goede windtunnel, het uitstekend personeel en een goede voorbereiding van de wintertests lijkt de Williams F1-bolide zich toch enigszins onregelmatig te gedragen. Het bewijst dat je een F1-bolide niet van bij het begin helemaal goed kent, dat beseft ook de technisch directeur van Williams.

“We doen heel wat experimenten op dat vlak. Momenteel is de wagen wat onstabiel bij het begin van het nemen van een bocht. Dat is om eerlijk te zijn vaak de beperking van de wagen maar het wordt extra uitvergroot door waarmee wij rijden. Daar ligt dan ook nog heel wat potentieel om de wagen te verbeteren. Indien we dat verbeteren dan zal de wagen een stuk sneller zijn.”

Of hoe een F1-bolide ontwikkelen een constant leer- en verbeterproces is en blijft, ook wanneer het F1-seizoen bezig is …
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}