Pirelli onthult prestatieverschil van haar nieuwe F1-banden

Na de tweede wintertest ter voorbereiding van het nieuwe F1-seizoen heeft bandenleverancier Pirelli een goed idee over hoe de verschillende bandencompounds zich verhouden tegenover elkaar.


De eerste F1-wintertest in Barcelona werd nog verstoord door slechte weersomstandigheden maar tijdens de tweede test konden de F1-teams daadwerkelijk hun nieuwe wagens volop testen. Daarnaast werd er ook volop gereden met de nieuwe bandencompounds van Pirelli.

Pirelli voorziet dit seizoen maar liefst zeven verschillende bandencompounds voor droge weersomstandigheden. De hypersoft, de nieuwe bandencompound die nog een stuk zachter is dan de ultrasoft, zorgde er in combinatie met de nieuwe F1-bolides voor dat het baanrecord van het Circuit de Catalunya-Barcelona meermaals sneuveld.

Dat is volgens Pirelli niet verwonderlijk. De bandenleverancier van de Formule 1 weet nu ook hoe de verhoudingen tussen haar bandencompounds liggen.

“We hebben nu een goed idee over het prestatieverschil tussen de bandencompounds bij het begin van het seizoen,” aldus Mario Isola, de sportief directeur van Pirelli. “Er zit een verschil van ongeveer 0,7 seconde tussen de ultrasoft en de hypersoft, wat voldoet aan onze verwachtingen.”

“Na een onzekere en moeilijke start door het slechte weer vorige week, bleek de tweede testweek een heel stuk productiever met omstandigheden die representatiever waren,” blikt Isola terug op de F1-wintertests. “Net zoals we verwacht hadden.”

Het slechte weer was volgens Isola deels ook positief voor de F1-teams.

“Het zorgde ervoor dat de teams de twee soorten regenbanden konden evalueren en het punt van omschakeling tussen beide banden konden leren inschatten,” besloot de sportief directeur van Pirelli.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}