Het Alpine F1 team kent tot dusver een erg ontgoochelende seizoensstart. Twee races ver in het seizoen lijkt de crisis al compleet en de voorbije weken namen opnieuw enkele sleutelfiguren ontslag. Volgens Esteban Ocon ontdekte men in december al dat er problemen waren met de nieuwe F1-bolide.
Al bij de presentatie van de Alpine A524 werden de verwachtingen getemperd want bij Alpine wisten ze dat ze in de problemen zaten en dat er werk te verrichten was. Volgens Ocon ontdekte men in december al dat er grote problemen waren met de wagen en dat is ook te zien aan de resultaten tijdens de eerste twee raceweekends.
De A524 kampt met een ‘gewichtsprobleem’ en dat hebben ze bij Alpine proberen oplossen door de wagen van minder verf te voorzien waardoor er veel carbon te zien is. Ook op het vlak van algemene performance komt Alpine tekort en dat resulteert naast teleurstellende resultaten tijdens de kwalificaties ook tot dramatisch slechte resultaten tijdens de races.
Nadat vorig jaar bij Alpine verschillende sleutelfiguren ontslagen werden bleek onlangs dat ook technisch directeur Matt Harman en hoofd aerodynamica Dirk de Beer hun ontslag ingediend hadden. Dat deden ze trouwens al in de aanloop naar de presentatie van de A524. Ocon geeft toe dat ze al in de winter wisten van de problemen.
“In de simulator in december,” onthult Ocon over het moment waarop ze bij Alpine beseften dat er een groot probleem was. “Ik denk dat toen het moment was waarop we beseften dat we enkele problemen hadden die we moesten oplossen. En weet je, dat is waarschijnlijk ook het moment waarop ik het besefte.”