Romain Grosjean is momenteel actief in de GP2 en staat er aan de leiding het kampioenschap. Hij is eveneens reserverijder bij Lotus Renault GP en maakt kans op een F1-zitje voor komend seizoen.
Momenteel ben je reserverijder voor Lotus Renault GP en actief in de GP2. Hoe was jouw reactie op de beslissing van het team om Kubica te vervangen voor Nick Heidfeld? Was je teleurgesteld of keek je naar de mogelijkheden op een F1-zitje op langere termijn, rekening houdende met het feit dat Kubica normaal terugkeert in 2012. Uiteraard zou het een uitstekende kans geweest zijn om te tonen waartoe je in staat bent, maar misschien was het een kort hoofdstuk in je carrière net als in 2009.
“Ik was helemaal niet teleurgesteld want ik wist dat Lotus Renault GP een ervaren rijder wou voor 2011. Bovendien had ik reeds een overeenkomst met DAMS in de GP2 Asia series en het GP2-seizoen.”
Tijdens het F1-seizoen van 2009 heb je de kans gekregen om de laatste zeven races langs de zijde van Fernando Alonso te rijden. Kwam deze kans te vroeg voor een langere carrière in de Formule 1?
“Als je een kans krijgt om in de Formule 1 te rijden, dan denk je er niet aan om deze niet met beide handen te grijpen. Ik had een fantastische tijd bij Renault in 2009 en ik heb heel veel van Fernando geleerd. De ervaring die ik heb opgedaan in de Formule 1 was voor de rest van mijn carrière een grote hulp. Zeker voor het huidige seizoen in de GP2.”
Gerard Lopez zei onlangs dat het niet slim was om je jouw debuut in de Formule 1 te laten maken langs de zijde van Fernando Alonso. Hoe denk jij daarover?
“Ik denk dat Fernando één van de beste rijders op de grid is. De vergelijking was erg moeilijk maar ik ben trots op wat ik gepresteerd heb. Het verschil tijdens de kwalificatie was nooit echt heel groot en dat zonder dat ik getest had, de wagen niet erg kende en de meeste circuits voor mij onbekend waren.”
Wat heb je destijds geleerd van Alonso? Was er veel samenwerking tussen jullie of deden jullie ieder je ding.
“Het is onmogelijk om exact te vertellen wat ik allemaal geleerd heb maar ik zeker en vast heel veel van hem geleerd! Fernando is een goede vriend en onze samenwerking was erg waardevol voor mij. Ik kon en mocht alles aan hem vragen en hij hielp me met plezier.”
Wat zou je vandaag anders doen vergeleken met 2009?
“Ik zou het niet exact weten … Wat ik wel zeker weet is dat ik de ervaring die ik heb opgedaan zeker en vast nuttig zou gebruiken.”
Gerard Lopez en Eric Boullier zeiden allebei dat je een tweede kans in de Formule 1 verdient. Ook volgens ons ben je klaar voor een nieuw avontuur in deze gekke wereld die de Formule 1 toch wel is. Hoe sterk is jouw drive en verlangen naar een terugkeer in de Formule 1? Hoe voel je je momenteel?
“De Formule 1 blijft een droom voor mij. Ik proefde van de taart in 2009 en ik wil zeker en vast meer. Gravity en ikzelf hebben het risico genomen door opnieuw te kiezen voor een seizoen in de GP2. We wisten dat het niveau dit seizoen zeer hoog zou liggen. Uiteindelijk is het tot nu toe een fantastisch seizoen geweest. Mijn verlangen naar de Formule 1 is extreem groot en ik voel me er zeker en vast beter klaar voor dan in 2009, dat staat vast.”
Door je testritten voor Pirelli stond je opnieuw in de schijnwerpers bij enkele teams. Teams houden uiteraard van een rijder die heel wat informatie en kennis heeft over de Pirelli-banden. Dit was uiteraard cruciale informatie bij de start van het seizoen. Denk je dat dit nog steeds een voordeel is voor jou wanneer een team op zoek is naar een rijder?
“Mijn tests voor Pirelli waren een erg goede ervaring. Ik kwam meer te weten over de wagen, de setup, het gedrag van de banden, … Ik denk dat de vijf dagen die ik reed voor Pirelli erg bepalend waren voor mijn manier van rijden die ik vandaag heb.”
Wat leerde je allemaal tijdens je testdagen voor Pirelli?
“Heel veel, echt te veel om op te noemen!”
Net als jouw tests voor Pirelli hebben de teams ook extra aandacht voor jou gehad omwille van je resultaten in de GP2. Hoe kijk je tot nu toe terug op jouw seizoen?
“Het seizoen is echt fantastisch. Het team van DAMS en ikzelf doen ons uiterste best. We maakten tijdens het begin van het seizoen enkele fouten maar iedereen deed zijn uiterste best om te verbeteren en terug naar de top te gaan. DAMS naar de top van de GP2 brengen was voor mezelf een persoonlijke uitdaging en ik zal het nooit vergeten.”
Volgens recente berichten zou je momenteel in onderhandeling zijn met verschillende F1-teams voor een racezitje in 2012. Kan je ons daar al iets meer over zeggen?
“Er zijn enkele gesprekken maar dat is normaal voor de tijd van het jaar …”
Wat zijn volgens jou de sterkste concurrenten voor een racezitje in de Formule 1?
“Er zijn heel wat sterke tegenstanders maar uiteraard zijn er ook nog de huidige rijders in de Formule 1.”
De strijd voor de beschikbare zitjes is erg hevig. Hoe teleurgesteld zou je zijn indien je geen racezitje in de Formule 1 kan bemachtigen voor 2012? Zou je dan een racezitje in de GP2 of een andere opstapklasse naar de Formule 1 verkiezen of zou je naar een andere prominente raceserie overstappen zoals bijvoorbeeld de Indycar?
“Als je GP2-kampioen bent, en wanneer dat het geval is voor mij, dan kan ik niet opnieuw deelnemen aan de GP2. Ik denk dat ik dan voor endurance races of de DTM zou kiezen, dat zijn allebei goede opties voor mijn carrière. Maar mijn doelstelling is overduidelijk de Formule 1.”
Je hebt ervaring in de GP2 en Formule 1. Wat is volgens jou het grootste probleem waarmee je als rookie geconfronteerd wordt wanneer je van de GP2 de overstap maakt naar de Formule 1?
“De Formule 1 is de hoogste klasse van de motorsport. Alles is veeleisender en ik denk dat iedere rijder wat tijd nodig heeft om zich aan te passen aan de unieke wereld die de Formule 1 toch wel is.”
Je hebt de Franse nationaliteit. Wat is jouw mening over een eventuele terugkeer van Frankrijk op de F1-kalender. Welk circuit of welke stad zou jij graag die race laten organiseren?
“Ik hoop van harte dat de Formule 1 terugkeert naar Frankrijk. We houden van motorsport en ik zou graag ooit voor mijn thuispubliek rijden.”
Heb je een bepaald ritueel of routine die je volgt voor een race?
“Niet meer …”
Tot slot. Indien je geen racepiloot zou geworden zijn, wat voor beroep zou je dan hebben?
“Ik denk ingenieur of kok”
Romain Grosjean, hartelijk bedankt voor het interview en veel succes nog!
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:21:”grosjean-headline.jpg”;}
F1journaal had een exclusief interview met Romain Grosjean die kans maakt op een F1-zitje voor komend seizoen.