Deel 2 van ons exclusief interview met F1-commentator Kris Wauters. Deze keer geeft hij antwoord op de kritiek die er vaak op het F1-commentaar in Vlaanderen is. Hoe gaat hij met die kritiek om? Wat is zijn mening over de kritiek?
a:1:{s:9:”file_name”;s:25:”Kris-Wauters-klein2_1.jpg”;}
Op de woensdag tussen de grote prijs van China en Bahrein hadden we de mogelijkheid om een interview af te nemen met Kris Wauters. In ons vorig deel (klik hier om deel 1 van het interview te lezen) kon je lezen hoe hij dacht over dit seizoen. Nu geeft hij ons inzicht over zijn job als commentator en de kritiek die hij te verwerken kreeg.
Kris Wauters becommentarieert de formule 1-races en –kwalificaties al sinds VT4 vorig jaar de rechten voor de koningsklasse van de autosport in handen kreeg. Er zijn weinig uitzendingen geweest waarin we hem hebben moeten missen. Enkel tijdens enkele Belgische raceweekends, wanneer hij zelf op Spa of Zolder moest rijden, zat hij niet in de commentaarcabine in Zaventem.
Maar ook twee jaar geleden was de stem van Kris Wauters al te horen op VT4, maar dan tijdens de Moto GP-races. “Initieel was het de bedoeling om ze alletwee te doen.” vertelde hij ons. “Dat zijn dan 38 weekends of zo. Dat is uw leven,dan houdt uw leven op. Dat is ook niet de bedoeling, maar ik vind het super. Het is geweldig tof om het (commentaar geven) te doen.”
Al snel kwamen we dan bij een punt dat we wel moesten aanhalen. Al sinds VT4 de rechten kreeg voor de formule 1 waren er al vraagtekens bij het commentaar. Eens het seizoen begonnen was werden veel fora over formule 1 en dat van VT4 overstelpt met kritiek over het commentaar van Wauters en zijn co-commentatoren. Onze vraag was “Hoe ga je met de kritiek (die er op internetfora staat) om?”
Het antwoord was kort maar krachtig: “Ik lees geen internetfora. Dat is de vuilbak van de samenleving waar een hoop onnozelaars hun praat van op café verkopen, maar dan nog erger. Op café kan je nog slaag krijgen als je iets wat hard roept of zo. Achter de veiligheid van een computerscherm wordt er vanalles gezegd. Ik denk dan “Kom naar hier en zorg dat je het beter doet.” Ik trek mij de kritiek totaal niet aan.”
“Ik heb de pretentie niet om te zeggen dat ik een hele goede commentator ben. Ik durf wel te zeggen dat ik het zeer graag doe en dat ik probeer dat zo goed mogelijk te doen. Ik bereid mij zo goed mogelijk voor en ik probeer de race te lezen zoals ik ze zie. De rest kan mij maar weinig schelen.”
“Ik heb nog nooit voor iets zoveel complimenten gekregen voor iets dat ik doe als dit. Zelfs niet in de tijd van Clouseau hé. Er is natuurlijk heel wat positiefs geschreven over Clouseau over de jaren heen, maar persoonlijk mensen die je aanspreken? Ik heb ongelofelijk veel goede reacties gekregen op mijn f1-commentaar van mensen die mij gewoon aanspreken. Vooral op raceweekends in de paddock in Zolder en Spa komen mensen zeggen “Tof hé. Dat je de formule 1 doet.” Ik schrok daar in het begin van, maar wat betekenen internetfora? Als er honderd mensen het heel goed vinden dan hoor je er nul van, als er één iemand het slecht vindt dan begint hij dat over het internet te roepen. Dan gaat hij op Twitter en facebook en roept dat hij het heel slecht vindt. Voor elke mens die het slecht vindt zijn er een deel die het oké vinden. Ik ben te oud om daar nog wakker van te liggen.”
De eerste races en kwalificaties op VT4 becommentarieerde Kris Wauters samen met Nico Verdonck of Jeffrey Van Hooydonck, beiden nu actief in de Blancpain Endurance series. Nu zit Gert Vermersch, autosportjournalist voor Het Nieuwsblad en commentator op EXQI en vroeger op Sporza, meestal naast hem. We vroegen daarom ook of dat de kwaliteit voelbaar verbeterd heeft.
“Gert is het gewoon van commentaar te geven. Hij geeft ook solo commentaar op EXQI. Hij heeft daar formule 3 gedaan en hij is gewoon een autosportfreak, hij weet gewoon alles. Daar maken we ook een running gag van tijdens de uitzendingen dat Gert altijd alles weet, maar hij heeft dan wel een computer naast hem staan met sites er op waar je echt alles kan terug vinden. Je kan daar werkelijk checken wie er het meest derde is geweest in de vierde race van het seizoen en zo.”
“Het gaat gewoon heel goed samen met Gert. Ik vind hem een geweldig goede commentator. Hij bekijkt de race op zijn manier en dat is lichtjes anders dan ik. We spreken niets af op voorhand. Wij beginnen er gewoon aan als de uitzending begint. Dat werkt gewoon goed. Je voelt wel dat hij het gewoon is van commentaar te geven. Dat heb je minder als je een racer te gast hebt.”
“Er zullen ook races zijn dat Gert er niet is omdat hij voor Het Nieuwsblad op locatie is. Tot nu toe heeft hij ze allemaal kunnen doen en dat is heel leuk. Ik heb er vorig jaar ook een paar gemist omdat ik zelf moest racen. Dit jaar ga ik ze waarschijnlijk allemaal zelf kunnen doen, tot spijt van mijn internetvrienden. Ik probeer het gewoon zo goed mogelijk te doen met de mannen die je hebt, als Jeffrey daar bijvoorbeeld terug zit. Op het einde dat hij dat deed was dat ook veel relaxer dan de eerste keer. Ze zijn dat ook niet gewoon om dat te doen. Je moet daar gewend aan geraken en verder groeien.”
Wauters heeft zelf ook genoeg ervaring op het circuit. Jaren lang reed hij samen met zijn broer in de Belgische kampioenschappen voor gt-wagen. Nu rijdt hun team in de Blancpain Endurance series. Daar er maar zes plaatsen waren voor zeven mensen besloot Kris een stap opzij te zetten en zich voorlopig op zijn job als commentator te richten. (Meer daarover valt in een volgend deel van het interview te lezen. ) Een volgende vraag aan hem was of men ervaring op het circuit kan gebruiken voor commentaar te geven op een formule 1-race.
“Ik heb nooit in een formule 1-wagen gezeten dus ik kan het niet vergelijken. Het feit dat je zelf racet en dat je weet hoe het voelt om op de limiet te zitten in een bocht helpt mij denk ik wel bij het commentaar geven omdat je daar wel een idee van hebt. Ik weet hoe het er aan toe gaat in een racewagen, ik denk dat als je de ervaring in een gt-wagen kwadrateert dat je er nog niet bent vergeleken met een formule 1-wagen. Je ziet sommige dingen en manoeuvres wel gebeuren en je denkt van “die heeft dit of dat gedacht” omdat je ook in die racesituaties gezeten hebt. Dus om het te beoordelen of te commentariëren denk ik wel dat het een voordeel is dat je zelf veel geracet hebt. Maar in een formule 1-wagen heb ik spijtig genoeg nooit gezeten en het zal er ook niet meer van komen denk ik.”
Na ons interview hadden we nog even een babbeltje met persverantwoordelijke Maarten en verantwoordelijke voor de sport Steven. Naast een discussie over internetfora kwam er nog een leuke anekdote die we u niet willen onthouden. Voor het eerst sinds VT4 de rechten op de formule 1 had kreeg men namelijk een publieke positieve reactie. “Steven kwam zondag (tijdens de grote prijs van China) dolgelukkig binnen omdat we een positieve tweet hadden.” vertelde Kris Wauters. Er zijn dus wel mensen die hun positieve gedachten ventileren op het internet.
Daarnaast hadden we het ook nog op een reactie op een verspreking/vergissing waarop fel werd gereageerd op een internet forum. Bij het commentariëren werden twee teammaats verwisseld en iemand stuurde zijn ergernis daarover de wereld in. Zelf hoorde ik ook onlangs op de BBC dat men twee teammaats met totaal verschillende helmen verwisselde maar daar heb ik geen reactie op gelezen. Het punt is ook dat VT4 op vele vlakken nog geen gevestigde waarde is. Zo kwamen we ook tot een conclusie dat commentatoren die al jaren vastgeroest zijn in hun cabine minder commentaar krijgen dan een beginneling, ook al vergissen zij zich ook wel eens.
Daarnaast besprak Kris ook nog hoe hij zijn functie als commentator opneemt. “Ik heb er lang aan gedacht hoe ik dat moest doen. Ik dacht gewoon waaraan ik mij ergerde en wat ik goed vond wanneer ik zelf naar de formule 1 keek. Zo zeiden ze bij Sporza soms dat een wagen een seconde sneller was dan de leider. Men vertelde echter niet dat die juist de pit uit kwam en getankt had, wat toen nog mocht. Het was dus evident dat die rijder trager was. Ik probeer dus niet alleen te zeggen wat er gebeurt, maar ook waarom dat zo is. Ik probeer de race te lezen op mijn manier. Na een race kijk ik ook altijd nog naar de race op BBC om te kijken of ze daar iets meer zeggen dan wij en dan vind ik meestal dat we niet veel hebben gemist ten opzicht van hen.”
“Ik keek vroeger ook ooit naar RTBF en daar gaf Gaetan Vigneron commentaar. Die riep altijd zo door de microfoon. Na een jaar vond ik die flamboyante stijl ook maar niets. Ik doe het gewoon op mijn manier. Als mensen daar commentaar op hebben mogen ze langskomen en zien dat ze het beter doen.”
In het volgende en voorlopig laatste deel van ons interview met Kris Wauters hebben we het over jonge talenten die al dan niet zullen doorstromen naar de formule 1 en hoe dat gebeurt de dag van vandaag. In het bijzonder gaat het over de Belgische hoop Jerome D’Ambrosio en Laurens Vanthoor die een stap terug heeft genomen door over te schakelen naar gt-kampioenschappen. Ook is er nog een klein deel over het raceteam KRK racing van Koen en Kris Wauters en Raf Vanthoor. Hopelijk leest u dat deel ook weer.