EXCLUSIEF: Williams over CFD en het ontwerpen van wagens

F1journaal wilde graag weten hoe men er bij Williams over denkt dat teams zonder het gebruik van een windtunnel kunnen werken. Een woordvoerder stond ons te woord.
Tegenwoordig kunnen de wagens uit de Formule 1 volledig gebouwd worden met behulp van computers, dat doet men alvast bij Virgin Racing. Veel insiders en supporters trekken de veiligheid van de rijders hierbij in twijfel. Enkel virtueel kan met het gedrag van de wagen ondervinden maar zoals u zelf ook wel weet ga je tijdens het virtueel gamen wel honderd keer dood.

Is het realistisch of is het dat niet? F1journaal vroeg Williams om een reactie. Bij de renstal hield men zich alvast neutraal.

“Het is zeker niet de bedoeling dat wij gaan oordelen op welke manier andere teams moeten werken. Vanuit ons eigen perspectief vinden wij dat het testen van ondermeer aerodynamische componenten in de windtunnel een aanvulling is op de voorspellende systemen zoals CFD”, aldus een woordvoerder van Williams.

Voor alle duidelijkheid zeggen we er graag nog eens bij dat CFD de afkorting is van Computer Fluid Dynamics, een manier om met behulp van computers aerodynamische componenten te ontwerpen.

Verder voegen we ook nog de mening van Sam Michael en Nico Hulkenberg want deze heren spraken zich nog uit over de tweede testdag op Jerez. Technisch directeur Michael hoopt dat Rubens Barrichello morgen wat meer kilometers kan maken.

“Onze wagen kende vandaag een hydraulisch probleem maar ook de aandrijving vertoonde problemen. Gelukkig konden we al snel de oorzaak vinden maar het duurde even voor we deze problemen konden oplossen. In de namiddag hadden we opnieuw een probleem maar ditmaal niet zo groot. Aan onze setup konden we gelukkig wel goed doorwerken dus hopen we dat Rubens morgen langer kan rijden”, aldus Sam Michael.

Het spreekt voor zich dat Nico Hulkenberg de woorden van Sam Michael enkel kan bevestigen. Het hydraulisch probleem verpestte immers zijn tesdag.

“Het team kende vandaag een moeilijke dag. Ondanks de technische problemen voelde ik me erg goed in de wagen en dat op zich is zeer positief. Ik wilde uiteraard langer op de baan blijven maar soms lopen de dingen nu eenmaal niet zoals je het zou willen. Als ik beide tesdagen moet samenvatten staan we er goed voor”, zo verklaarde Nico Hulkenberg.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner
Sale Solden 2023Sale Solden 2023
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sale Solden 2023Sale Solden 2023